Biebel - De stroken 1 De stroken 1-181

Het jongetje met het eivormige en (bijna) kale hoofd dat z’n oorsprong vond in het weekblad Robbedoes, bestaat reeds 30 jaar en heeft doorheen de jaren ook vele kranten opgevrolijkt met z’n grappen. Strip2000 vond het moment rijp om die strips te bundelen in 11 albums, waarbij de gags voor het eerst in kleur verschijnen.
De uitgave van Strip2000 is er een op het normale stripformaat, iets wat voor mij niet nodig was (de helft van de hoogte heeft een hoger gag-gehalte volgens mij), maar zeker ook niet stoort. Als je het boek ter hand neemt, valt onmiddellijk de stevigheid van de kaft en het papier op; een degelijke uitgave voor een degelijk personage met grandioze humor!
Ondanks de 30-jarige leeftijd van het personage doen de grappen over het algemeen niet gedateerd aan. De onderwerpen, gaande van onderwijs over het weer tot verliefdheid, zijn nog steeds van toepassing en ontlokken vaak een glimlach aan de lezer. Het personage van Reggie is daar zeker een grote hulp bij! Deze vriend van Biebel moet zowat de domste jongen zijn van West-Europa en omstreken en maakt dan ook geregeld opmerkingen die z’n beste vriend tot wanhoop drijven. Naast allerlei domme uitspraken gebruikt auteur Marc Legendre, beter gekend onder z’n pseudoniem Ikke, ook heel veel de verwarring die voortvloeit uit het letterlijk interpreteren van uitspraken. Dit leidt vaak tot hilarische toestanden. Ik zou zeggen: probeer zelf maar eens uit… ;-)

De tekeningen dienen perfect hun doel en zorgen voor een vlotte leeservaring. De tekst blijft in hoofdzaak belangrijker dan (de details in) de tekeningen. In deze vorm (4 gags op een bladzijde) heeft de inkleuring zeker z’n meerwaarde omdat je snel ziet waar de ene gag stopt en de andere begint. Zonder twijfel zal het ook de jongere lezers, die immers opgegroeid zijn in een kleurrijk strip-landschap, meer kunnen bekoren.

Besluit: de gags van Biebel hebben zeker recht van heruitgave! De grappen zijn nog steeds erg geslaagd (akkoord, de ene al wat beter dan de andere) en kunnen voor de nodige lach in huis zorgen.