Hercules (Looky) 1 Het bloed van Nemeos

Hercules, bekend als de zoon van de Griekse oppergod Zeus, is een geliefd figuur in de hedendaagse en oude literatuur. In de stripwereld is hij al in comics, manga en eurostrips verschenen en het moet gezegd worden: hij is een heros die door iedereen gekend is, al is het maar van naam. Een nieuwe reeks uitbrengen met een zo imposante naam kan dus niet anders dan een schot in de roos zijn… toch?

Als je het album in de SSZ ziet liggen, kan je niet anders dan het ter hand nemen. Je wordt direct overrompeld door het indrukwekkende tekenwerk dat door Looky op papier is getoverd. Je ziet de special effects bijna letterlijk van de pagina’s druipen. Hij creëert een claustrofobisch sfeertje en als er al ruimte is, wordt het een niet zo vrolijk weilandje waar je door dartelt maar wel afgeleefd is. Als volaard scifi-enthousiast kan je bijna niet anders dan het album bij het te kopen stapeltje leggen.

Maar dan ga ik je hier toch even stoppen. Over het algemeen kan je van Morvan niet veel slechts zeggen. Konvooi is een topreeks en er zijn nog een ander handvol subtoppers die je van hem kent. Bij deze Hercules, echter, gaat het toch echt meerdere albums duren voor je weet wat je eraan hebt. Maar 48 pagina's lang en je komt alleen te weten dat Hercules zelf zijn gezin heeft afgeslacht, onder invloed van een of andere alien. Al de rest is een roes die verteltechnisch niet zo denderend is. Je moet het maar doen met de weinige informatie die je krijgt. Ik kan zeker volgen dat je als uitgever dit werk uitgeeft, omdat je dan al de bredere scope van het geheel kent, maar in het geval van de lezer die zich niet heeft gedocumenteerd over dit verhaal zal het toch een ware teleurstelling zijn. Gelukkig is er nog de achterzijde van het album die ons de waarom meegeeft en ons zo laat ontdekken wat er gebeurt… maar waarom dit niet in het album verwerken en wat extra pagina’s per album creëren? En laat ik nu eens niets over de prijs zeggen… ;-)

Hercules kan een prachtige scifi-reeks worden over een klassieke held, maar zal dan toch meer moeten meegeven dan een grafisch krachtig sausje! Ondanks dat, ga ik het toch nog tweede kans geven in het volgende deel, want Looky's werk is indrukwekkend!