Marlysa 1 Het masker
2 De schaduw van Dompour

Een introductie zijnde een eerste deel van een reeks is steevast een beetje ondankbaar. Het zet ontegensprekelijk de toon voor het verloop van de reeks. Zelfs de groten uit het stripwereldje kunnen hier een steek laten vallen en moeten dan in het tweede deel een heleboel goedmaken.
De auteurs van dit eerste deel hebben dat euvel willen omzeilen door meteen de actie erin te brengen. Even een zeer korte introductie, waarin de kleine vondelinge Marlysa bij haar pleegouders terechtkomt. Dan de jeugd van het meisje met enkele anekdotes, veel minder echter dan wat de gemiddelde lezer wil weten. Zeker gezien de strijdvaardige dame die ze later geworden is. Meteen komen we in de adolescentie van Marlysa en haar vrienden terecht. Het verhaal begint dan in een sneltempo. Te snel blijkbaar, want af en toe moet je toch het een en ander herlezen om bij te blijven. Soms blijkt het gewoon dat er kleine hiaten in het scenario zitten, niet van Gaudin's gewoonte. Het tekenwerk van Danard lijkt wel een kopie van Crisse, bewust daar Crisse er ook wel voor veel tussenzit in deze reeks. Het misstaat niet, en het blijft redelijk constant van niveau.
Het verhaal verloopt in het kielzog van Lanfeust. Marlysa wordt door haar pleegouders verplicht een masker te dragen, waarom, that's the point van het verhaal. De enkele tastbare getuigenissen van haar verleden zijn intrigerend en doen veel mysteries oprijzen. Marlysa geniet een opleiding op militaire leest en blinkt uit in alle disciplines. Haar eerste commando loopt echter falikant af, iets of iemand heeft het op haar gemunt, enkele van de jongeren onder haar bevel laten daarbij het leven. Bij terugkomst van het kamp is de verslagenheid nog groter, Marlysa's pleegouders zijn verdwenen. Marlysa besluit haar pleegouders te zoeken, op weg naar de stad Dompour. Haar vrienden laten haar echter niet in de steek en vertrekken mee. Het begin van een avontuurlijke queeste op zoek naar haar pleegouders, en haar afkomst.

Het tweede deel verloopt al een stuk rustiger, Gaudin herpakt zich en sleept het verhaal naar een hoger niveau. Dit werkt blijkbaar aanstekelijk, want ook het tekenwerk en de inkleuring gaan er op vooruit.
Keer op keer worden er aanslagen gepleegd op het groepje avonturiers dat ondertussen Dompour bereikt heeft. Het groepje is al tot 5 leden uitgegroeid. Een van de bewakers van de poort van Dompour heeft zich aan hun zijde geschaard. Marlysa vind haar pleegvader terug, dodelijk gewond, haar pleegmoeder blijft echter spoorloos. Een nieuwe figuur, die we al eens van verre mochten opmerken in deel 1 is "De Schaduw". Een door en door slecht karakter dat de ene aanslag na de andere op Marlysa en haar vrienden tracht te plegen. De intriges omtrent Marlysa's afkomst en diegenen die haar te vondeling legden groeien, uiteindelijk wordt dit geheel op het einde van het verhaal een stuk duidelijker, al zitten we met een deftige cliffhanger naar deel 3 toe. Marlysa wordt sexy en aantrekkelijk neergezet, iets waar haar vrienden ook niet ongevoelig voor blijven, er beginnen zich dan ook min of meer amoureuze
intriges af te spelen. Al deze dingen komen het verhaal ten goede, vreugde en verdriet lossen elkaar af, het blijft boeien.