Kendo - De weg van het zwaard 1 De as van de kindertijd

Kendo is een Japanse zwaardvechtkunst die in de 16e eeuw is ontwikkeld om een groot aantal verschillende technieken te verenigen. Miyamoto Musashi heeft echt bestaan en was een legendarische Japanse samoerai. Hij was bekend voor zijn excellente zwaardkunst en de duels, die hij allemaal won. Hij was ook betrokken in verschillende oorlogen, waar hij eveneens zijn gevechten won. Hij was onoverwinnelijk en is uiteindelijk op een gezegende leeftijd (voor die tijd) van 61 aan kanker gestorven. Hij beoefende een stijl, waarvan binnen Kendo een aantal technieken bewaard zijn.

Deze briljante samoerai is één van de twee hoofdrolspelers in dit verhaal. De andere is Mikedi, een 12-jarige jongen, die de arrogante zoon is van de lokale heer. Musashi heeft net een appel te schillen met deze lokale heer en zijn samoerai's, want ze hebben zijn liefde verkracht en verminkt. Maar door omstandigheden wordt Mikedi toevertrouwd aan Musashi om hem te leren wat de weg van het zwaard is. Toch wil Musashi zijn wraak volbrengen. Zal Mikedi zijn eigen mensen moeten verraden of zal hij zijn leerkracht moeten opgeven?

Dit is het eerste deel van een trilogie en het verhaal neemt een vliegensvlugge start, om dan even de tijd te nemen om iedereen te introduceren. Het is pas daarna dat je langzaam het verhaal achter al het geweld en de haat begint in elkaar te passen. Je moet er dus wel even bij blijven, maar in ruil wordt er een intrigerende verhaallijn onthuld, die ook aan de lezer morele vragen voorlegt. Wat zou ik, als Mikedi, doen in dit geval? Niet simpel kiezen: Tegen de verkrachters, ook al zijn ze familie? Of voor de familieleden, ook al hebben ze zaken gedaan die echt niet door de beugel kunnen? Heerlijk toch die morele tweestrijd. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de schrijver hier gaat aan verder breien. Welke obstakels en gewetensbevragingen gaan we nog tegenkomen?

Daarnaast is de tekenstijl bijna overweldigend. Elk gevecht is een uitgekiende opeenvolging van actie en bijhorende gevolgen. Hoe contradictorisch het ook mag klinken, het is werkelijk geraffineerd en stijlvol hoe het bloed en lichaamsdelen in het rond vliegen. De actie wordt ook nog eens uitvergroot door het gevoel van beweging die hij er overal insteekt. Je zou er bijna bij vergeten dat dit meestal een vrij dodelijk einde betekent voor een mens. En dan hebben we het nog niet gehad over het oog voor mooie detaillering en uitgekiende accentuering met een prachtig gebruik van belichting. Kortom, dit is een prachtig getekend stripverhaal.

In het kort: een aanrader zonder meer.