De vier ruiters van de apocalyps 1 Tocht door de hel

Eerst een stemmig muziekje zoeken voor deze strip. Ik heb het altijd al moeilijk gevonden om over dood, vernieling en demonen te lezen op een zonnige ochtend. Met Slayer zal dat wel lukken: Antichrist, Angel of Death, Raining blood en Hell awaits zijn maar enkele songs uit hun duistere aanbod. En aangezien het verhaal oorspronkelijk in 'Heavy Metal' is verschenen, moet je er toch dat type muziek bij luisteren.

Het verhaal: enkele duivels willen de hel op aarde uitlokken en laten de vier ruiters van de apocalyps los. Daarvoor moeten ze eerst 7 zegels bemachtigen, die beschermd worden door een katholieke elitetroepensekte. Adam, een van hen, mag van Jezus naar de hel lopen (letterlijk dan) om hen tegen te houden. Alleen kan hij dat niet, dus moet hij nog 3 compagnons zoeken.

Simon Bisley's tekeningen passen zeer goed bij een dergelijk verhaal, al moet je wel tegen een overmaat van details kunnen. Afgehakte ledematen, halve schedels, groteske demonentronies, en anatomisch niet altijd correcte lijven zijn er bij de vleet. Moet wel kunnen in een dergelijk verhaal, maar vraag hem niet een liefdesroman te tekenen... De onderstaande tekening wil uw recensent u niet onthouden, want in de strip zelf komt ze niet goed tot haar recht als je de pagina's niet wilt volledig openvouwen en de rug kraken:

En een plaat die me aan Evil ernie deed denken:

Het verhaal zelf is er eentje van dertien in een dozijn. De apocalyps is al ontelbare keren uitgemolken, en ik heb niet de indruk dat er ergens een nieuwe invalshoek genomen wordt. Het geheel doet ook heel puberaal aan, en ik ben ervan overtuigd dat ik er meer plezier aan zou beleefd hebben in mijn puberjaren. De bijna-veertiger in mij heeft toch een iets ander smaakpallet dan twintig jaar geleden.

En dan iets wat me stoort: nadat Adam aan het krijs genageld is door demonen, spreekt Jezus tot hem. Jezus zegt dat Adam naar de hel moet gaan om de 4 ruiters tegen te houden. Waarop Adam zegt "U bent mijn God niet, man van Nazareth". Valt Adam dan zo snel van zijn geloof? Waarop Jezus vervolgt: "Je moet een manier zoeken om te sterven... Een manier die de hel voor jou onbereikbaar maakt." Onbereikbaar? Hij moet er net naartoe!. Lost in translation misschien?

Enfin, je mag dan met deze strip naar de hel gaan, maar echt warm wordt je er niet van.