Teenage Mutant Ninja Turtles (Dark Dragon Books) 1 Verandering is constant, deel 1

Je moet al echt eeuwen geen tv kijken om niet te weten wie de Teenage Mutant Ninja Turtles (TMNT) zijn. Maar voor die paar enkelingen die het niet weten, een kleine introductie:

De Turtles zijn vier antropomorfe (= met menselijke eigenschappen en gelijkend op een menselijke gedaante) schildpadden die vechten tegen onrecht. Ze zijn uiterst bedreven in de ninja-vechtkunst en zijn genoemd naar Italiaanse kunstenaars: Michelangelo, Leonardo, Donatello en Raphael. Hun meester Splinter is eigenlijk een antropomorfe rat, die hen probeert wijsheid bij te brengen. Omdat ze weinig vertrouwen hebben in de aanvaarding van de mensen voor hen als buitenbeentjes, verstoppen ze zich in een ondergrondse schuilplaats. Van daaruit bevechten ze hun vijanden.

Maar als je nu nog het noorden kwijt bent, kan het eigenlijk geen kwaad, want deze eerste uitgave van TMNT brengt een oorsprongsverhaal (= waar komen de Turtles vandaan), verpakt in de zoektocht naar Raphael. Hij is vermist en de drie andere Turtles en Splinter zouden hem wat graag terugvinden.

De tekenstijl is ruwer en donkerder dan ik uit de tekenfilms gewoon ben, maar dat past wel bij dit verhaal. De karakters van de Turtles zijn herkenbaar: Leonardo als leider, Donatello als uitvinder en Michelangelo als losbol. Misschien is het door de afwezigheid van Raphael, maar vooralsnog mis ik een beetje de humor die in de tekenfilms wel aanwezig was. Dit eerste deel zet alvast een spannend verhaal op, waarbij andere belangrijke figuren geïntroduceerd worden en dat niet altijd op de gemakkelijke manier. Hierdoor krijgen we ook een schokkende cliffhanger voorgeschoteld. Ik ben dan ook benieuwd of de drie Raphael zullen terugvinden, voor er iets ergs gebeurt..

In het kort: een extra snufje humor toevoegen en ik ben volledig mee aan boord.