De Rode Ridder 240 De indringers

Hoe verzeilt iemand midden op zee, liggend op een stuk wrakhout? En hoe zal het die persoon verder vergaan als hij aanspoelt op onbekende kusten? Natuurlijk heb ik het over de gekendste aller ridders: De Rode Ridder! Het zijn deze vragen waarop Claus Scholz ons een antwoord zal geven in dit 240ste avontuur van de Ronde Tafel-ridder.
Op de cover is reeds duidelijk dat de held van dienst samen met primitieve inboorlingen, tegenover vikingen komt te staan. Als je de uitrusting van beide kampen bekijkt, zie je dat er met ongelijke wapens wordt gestreden. Hoe dat afloopt is vanzelfsprekend te lezen in het album…

Scholz tracht de oude verhaal-stijl geen geweld aan te doen. De dolende ridder is het middelpunt en zoals zo vaak wordt hij geconfronteerd met onrecht dat hij dan weer tracht teniet te doen. Dit verhaal is niet slecht en bevat ook niet al teveel bovennatuurlijke elementen. Enkel een zienares moet hier en daar wat onlogische zaken verklaren. Ze heeft echter geen al te grote invloed op de ontwikkelingen in het verhaal.
Ook goed om weten: na enkele 2-luiken, krijgen we nu weer een volledig afgerond verhaal waarvoor absoluut geen voorkennis vereist is.

Het toeval wil dat ik net een aantal oudere albums van De Rode Ridder gelezen heb. Bij het openen van deze laatste telg, viel me onmiddellijk de compleet andere tekenstijl op. En toegegeven: ik had er - zeker in het begin - toch wel wat moeite mee. Scholz probeert een realistische tekenstijl te hanteren, maar jammer genoeg valt het sterker op als proporties en gezichten afwijkingen of onvolkomenheden vertonen. En laat daar nu net het schoentje wringen. Nochtans vond ik het wel goed hoe het ‘cleane’ van de protagonist er wat af is. Zo zie je bv. duidelijk de baardstoppels verschijnen de dag na zijn aanspoelen. Jammer genoeg verdwijnt die even snel als hij verschenen is. Een verdienstelijke poging, maar er is zeker nog evolutie mogelijk/nodig!

Besluit: de liefhebbers van de reeks blijven niet op hun honger zitten en kunnen gewoon weer genieten.