Africa Dreams 3 Die goede meneer Stanley

Een reporter is al fietsend onderweg naar Surrey (UK) waar hij een afspraak heeft met Stanley in diens Cottage. (Die reporter heeft verdacht veel trekjes van Kuifje en daarbovenop loopt er ook nog een afkooksel van Bobbie in Stanley's Cottage rond. Maar dit alles is voor interpretatie vatbaar en heeft totaal niets te zien met het verhaal an sich. Dus back to business) Stanley is ondertussen een oude man die door ziekte, opgelopen in Congo, gekluisterd is aan een rolstoel.
Met een flashback keren we terug naar de expeditie die Stanley leidde in 1887. De bedoeling was om het Ituri-regenwoud te verkennen en in te lijven als een nieuwe provincie. Maar de pers vermoedde dat er meer achter zat en kreeg gelijk. Uiteindelijk was het doel van deze expeditie niets meer dan Emin Pasha te redden van de rebellie aldaar en hem te voorzien van de nodige wapens.
Koning Albert kreeg ondertussen de wind van voor. Niet alleen de pers maar ook de missionarissen begonnen zich zorgen te baren en de wantoestanden in Congo aan te klagen. Zo was dominee Sheppard van plan om met compromitterende foto's en filmmateriaal een reis door Amerika maken en bijeenkomsten te organiseren om deze misdaden aan te klagen.
Tegen de achtergrond van dit historisch correcte verhaal komen we Paul en zijn familie terug tegen die ondertussen een palmplantage uitbaten in Congo. De manier van werken is daar wel met respect voor de medemens, wat je van andere grootgrondbezitters in Congo niet kan zeggen.

Het mag dus duidelijk zijn dat dit derde deel weer heel wat in petto heeft. Niet alleen zien we de macht van Koning Albert langzaam afbrokkelen, we zien ook hoe hij wild maar doordacht om zich heen slaat en hoe hij pers en media op slinkse wijze manipuleert. De gruwelen van het regime van onze Belgische vorst zijn ondertussen alom bekend en worden dan ook niet meer dik uitgesmeerd in 'Die goede meneer Stanley'.

De tekeningen blijven me persoonlijk enorm boeien. De pracht van het landschap pittoresk opgevuld met zijn bewoners. Wel is het zaak om je verstand er bij te houden want er wordt zoveel informatie op je losgelaten in deze 48 pagina's... Dat het scenaristen-duo Marysse en Jean-François Charles hun geschiedenis kennen mag duidelijk zijn. Dit gieten in een strip met geschiedkundig wetenswaardigheden en het verhaal toch boeiend houden, is dan ook geen simpele zaak. Maar hier zijn beiden met glans in geslaagd.

Een prachtig doch gruwelijk verhaal. En het is nog niet te laat om in deze reeks in te stappen. We zitten nog maar aan deel drie. En de verhaallijn wat volgend, zal dit verhaal vermoedelijk afgerond worden in een vijftal delen. Met de feesten in het vooruitzicht een ware aanrader voor onder de kerstboom.