Wolf (Stalner) 1 Wolf

We bevinden ons in de bergen bij Verchojansk, in het noordoosten van Siberië. Daar leeft een nomadenvolk die een speciale band hebben met hun rendieren. Niet alleen worden deze gebruikt als transportmiddel, ze voorzien de stam ook van eten wat het verschil kan maken tussen leven en dood.
Regelmatig heb je een ceremonie waarbij het geweer symbolisch wordt overgedragen van vader op zoon. Dit geweer dient niet om de rendieren neer te schieten maar om de wolven die de kudde bedreigen naar een andere wereld te helpen, ongeacht of deze een directe dreiging vormen. Zo heeft Sergueï tijdens de laatste ceremonie het wapen toegestoken gekregen en is hij verantwoordelijk voor een grote kudde. Een wolf duikt op en Sergueï staat klaar om deze neer te knallen. Doordat zijn schot doel mist kan de wolf ontsnappen, gaat hij in de achtervolging en ontdekt dat de wolf een wolvin is met vier welpen. Hij weet nu al dat hij deze schattige dieren niet zal kunnen doden, ook al is dat in strijd met de eeuwenoude wet van zijn volk.

Er ontstaat een liefdevolle relatie tussen jager en doelwit. De jongeman wordt al onmiddellijk opgenomen in de kroost en vormt voor de wolvin geen dreiging meer. Om de wolvenfamilie te beschermen voor de rest van zijn clan moet Sergueï een oplossing zoeken. Dit tegen alle regels in!

Deze strip, naar het originele verhaal van Nicolas Vanier (zie foto), die ook het voorwoord heeft verzorgt, vertelt het verhaal van een onmogelijke liefde. Deze maal niet tussen twee mensen maar tussen mens en dier. Ook al is het verhaal soms voorspelbaar, Eric Stalner laat hier zien dat hij meer is dan de gemiddelde tekenaar. Zijn landschappen, sneeuw of zomer, zijn plaatjes om bij weg te dromen. De manier waarop hij de wolven tekent betuigt van respect voor het leven en voor de wolf zelf. Waar vele tekenaars beweren dat dieren tekenen een van de moeilijkste dingen in hun bestaan is heeft Stalner blijkbaar niet zo veel moeite met het tekenen van de wolven, net zo min als hij moeite heeft met de andere creaturen in het hoge noorden.

Deze bij wijlen tranentrekker is een aangenaam te lezen strip waar het leven centraal staat. Dus deze maal een strip zonder al te veel complottheorieën maar gewoon een lekkere weglezer met een ecologische ondertoon waar we allen even bij moeten stilstaan.

Ondertussen bestaat er ook al een verfilming van dit boek: