Carthago 3 Het monster van Djibouti

“De blauwe planeet”, zo wordt onze thuiswereld ook wel omschreven. De reden? Die is duidelijk: maar liefst 71% van het aardoppervlak bestaat uit water. Slechts een klein deeltje daarvan is reeds geëxploreerd. Niet verwonderlijk dus dat die oneindige watermassa’s nog heel wat geheimen én onontdekt leven bevatten. Reeds duizenden jaren fantaseert de mens over wat er zoal zou kunnen leven in de onmetelijke oceanen. Vele wonderen werden en worden nog steeds ontdekt en zonder twijfel staan ons nog heel wat meer verrassingen te wachten. Of die echter zover zullen gaan als Christophe Bec in Carthago uit de doeken doet, betwijfel ik, maar de auteur brengt ons alleszins een leuke verhaal dat voornamelijk handelt over de diepzee.
Feiersinger, de excentrieke miljardair, zet z’n plan verder om een Megalodon, het grote broertje van de witte haai, te vangen. De hulp van Kim Melville is daarbij volgens hem onontbeerlijk en dus ontvoerde hij haar dochtertje om zich te verzekeren van haar medewerking. Dankzij z’n rijkdom staat de meest hoogtechnologische apparatuur ter beschikking van de roofdier-jagers... Maar zullen ze er ook in slagen?

Langzaam maar zeker heeft het zwaartepunt van het verhaal zich verplaatst van de zoektocht naar de megalodon naar het dochtertje van Kim Melville. Zij bleek reeds een uitzonderlijk meisje te zijn, maar dit gevoel wordt enkel maar versterkt in dit derde album. We zien wel reeds de grotere contouren van het raadsel verschijnen, maar op de echte invulling zal het nog wachten zijn. Er moet trouwens nog heel wat opgehelderd worden op heel diverse vlakken. Wat drijft de gemaskerde man achter het olie-bedrijf echt? Wie was de vader van Kims dochter? Welke impact zullen de ontdekkingen van de onderzeese ruïnes met zich meebrengen? Deze en nog heel wat meer zaken vragen om opheldering en houden de nieuwsgierigheid vast. Hopen maar dat Bec, en met hem alle lezers, door de bomen het bos blijven zien. Voorlopig slaagt hij er erg goed in om alles perfect verstaanbaar te houden, ondanks de hoeveelheid aan verhaallijnen. Een knap in elkaar gestoken verhaal!
De reeks is met dit deel van tekenaar veranderd, maar het blijft een mooi stukje werk! De tekeningen zijn erg geslaagd en zeker de onderzeese fauna wordt schitterend in beeld gebracht door Jovanovic. Bekijk alleen al de cover: een lust voor het oog! Ook op dit gebied hebben we dus niets te klagen.

Besluit: Carthago kan nog steeds boeien en vernieuwt zichzelf waardoor het een bijzonder aantrekkelijke reeks is. Hopelijk moeten we niet opnieuw 4 jaar wachten vooraleer het volgende deel verschijnt.