Ze waren met tien 5 Omertà

Na het ter ziele gaan van uitgeverij 12 BIS zag het er naar uit dat enkele series weer onvolledig in onze kast zouden blijven staan. Gelukkig sprong Daedalus in het gat en nemen ze nu de verdere vertalingen voor hun rekening. Eigenlijk leek er voor “Ze waren met tien” niet echt een probleem te zijn omdat het verhaal na vier delen een perfect einde kende. Toch verscheen er dus een deel vijf, dat we nu ook in het Nederlands ter hand kunnen nemen. Meer nog: deel zes staat al aangekondigd voor mei!

In de eerste vier delen werd het verhaal verteld van een aantal soldaten uit het grote leger van Napoleon. In 1812 moest het leger zich terugtrekken uit Moskou; eigenlijk was het eerder een vlucht. Er bleven echter enkelingen achter die onder leiding van legerarts Jean-Baptiste Grassien samen met een jonge Russische gravin, aan een wanhopige terugtocht begonnen om de rest van het leger in te halen. Het groepje werd echter bedrogen door Morlaix de Guérigny. Vanaf dat moment stond het leven van Grassien in het teken van wraak op Morlaix. Hij overleefde de hel en enkele jaren gevangenschap om dan met behulp van andere Bonaparte-getrouwen uiteindelijk toch wraak te kunnen nemen.
In dit deel start er eigenlijk een totaal nieuw verhaal met dezelfde hoofdrolspelers. We zijn nu 1837, dus 17 jaar zijn verstreken sinds de wraak op Morlaix. Jean-Baptiste Grassien is getrouwd met Carla en ze hebben drie kinderen. Ze leven samen in het ouderlijke huis van Carla en commandant Jospeph Colombani op Corsica. In Corsica zijn de familiebanden nog sterk. Dit heeft zo zijn voordelen als je hulp nodig hebt, maar er zijn ook bloedige geschillen tussen de families waarin iedereen wordt meegesleurd. Grassien wordt eerst niet betrokken bij de muizenissen van de familie, maar nood breekt wet als er een oude mysterieuze man op het toneel verschijnt die op Corsica wil sterven. Colombani snelt ter hulp maar anderen zijn niet op de oude man gesteld. Al vlug vallen er ook doden. Als het gerecht zich dan ook nog gaat moeien, zijn de poppen volledig aan het dansen!

Ik was sceptisch toen ik zag dat er een tweede verhaal in aantocht was van deze reeks, alles was toch al verteld? Maar Eric Stalner is een vakman en kon me al vlug overtuigen waardoor ik meegesleept werd door het verhaal. Corsica is niet voor niets het “ïle de beauté” en heeft een speciale bevolking. Kortom alle ingrediënten om een perfect decor te vormen voor een spannende strip.