Dansen drinken betalen 1 Dansen drinken betalen

Een tienermeisje loopt weg uit het ouderlijke huis. 'Weg gegaan' zijn haar woorden, niet 'weggelopen'. Voor ze dit doet ruimt ze eerst haar kamer op, scheert ze haar haar bij en wist allerlei gegevens op de laptop. Een bericht maken voor haar ouders is er niet bij. Die relatie is dan ook niet opperbest. En zelf is ze niet zo een voorstander van het leven an sich.
Ze belandt in de grote stad, de stad waar ze zo veel van gehoord heeft en waar wel steeds iets te doen is. Maar al snel blijkt dat de anonimiteit van een stad ook weer niet je dat is. Ze voelt zich eenzaam tussen de meute. Hier en daar wat losse contacten zijn de enige ontspanning die ze ervaart.

Dit verhaal is een samenwerking tussen theatermaker Adriaan Van Aken, tekenaar Philip Paquet en muzikant Joris Caluwaerts. In april gaat er zelf een muziektheatervoorstelling van deze strip in première. Maar eerst dus het boek en de cd, de verstripping van de theatertekst.

Het verhaal bevat bijna uitsluitend beelden zonder tekst. Daar brengt de cd dus soelaas. De stem van actrice Sara Vertongen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sara_Vertongen) leidt je door het verhaal met op de achtergrond de bijpassende muziekstukjes van Joris Caluwaerts en Ine Eysermans (Amatorski). Het is dus kwestie van op het ritme van de stem van Sara door de strip te bladeren. Elk hoofdstuk heeft in de strip een nummer meegekregen en dat nummer wordt ook duidelijk op de cd herhaalt zodat je niet naar pagina 27 zit te kijken terwijl de cd nog maar aan pagina 15 zit.

Een nieuw genre is dus ontstaan dat de uitgever bestempelt als een strip-met-een-luisterspel of een bijna-film. En zo voelt het ook een beetje aan met dat verschil dat je hier interactiever bezig bent dan in een film. En het is dan ook de combinatie boek/muziek/stem die deze strip de moeite waard maken. Het verhaal op zich is middelmatig te noemen met een meer dan merkwaardige afloop, maar de manier waarop Sara de plaatjes aan elkaar praat is bewonderenswaardig. Met een rustige, duidelijk stem loodst ze je door het verhaal en geeft de muziek je het gevoel alsof je in een luie zetel van een cinemazaal zit. En waar je normaal in een klein half uurtje door de strip zou zijn ben je nu meer dan een uur zoet. En het gaat geen moment vervelen.

Voor alle duidelijkheid: Strip zonder cd en vice versa zijn niet aan te raden. Beiden vormen een geheel en moeten dan ook als dusdanig gebruikt worden. Het één zonder het ander zou je gewoon te veel van het verhaal doen missen.

Een geslaagd experiment kan je dit zeker wel noemen. Uitgeverij Vrijdag durft het aan om zijn nek uit te steken en risico's op de markt te brengen. Lovenswaardig.
En als je even wacht, april 2014 om juist te zijn, dan kan je een digitale versie van deze strip-met-luisterspel gratis downloaden als iBook voor je iPad. 't Is maar dat jullie het weten.