Waar sprookjes vandaan komen 2 Sneeuwwitje

Glénat is met een nieuwe reeks begonnen. We zijn allemaal opgegroeid met sprookjes, voorgelezen door onze ouders en zelf hebben we hetzelfde gedaan met onze kinderen. Maar waar komen die sprookjes nu in feite vandaan? Wel dit raadsel zal de reeks 'Waar sprookjes vandaan komen' ontrafelen.

Het tweede deel in deze reeks is niets minder dan Sneeuwwitje. De gebroeders Grimm zijn de melk gaan halen uit een boek dat het leven vertelt van een zekere Otilie. Ze geraakten door het verhaal van dit sneeuwwit meisje zo in de ban dat ze besloten om hier een sprookje van te maken met een goed einde, wat je van het originele verhaal niet kan vertellen. Pagina na pagina gaan ze door het verhaal van 'De witte Otilie en de Nibelungen' en passen dit aan zodat dit zich in een feeërieke wereld afspeelt in plaats van in de ruwe, grauwe wereld op deze aardkloot.

Otilie is een jongedame van rond de zeven jaar (pure inschatting) die, na het overlijden van haar moeder, wordt opgehaald door haar vader. Hij neemt haar mee naar zijn woning in een lokaal dorp waar net op dat moment een circus zijn opvoeringen doet. Het circus bevat niet alleen een reus maar ook een beer, dwergen en een beeldmooie vrouw die Otilie zal vergiftigen.

Glénat bracht direct drie delen uit voor deze reeks waaronder 'Blauwbaard' en 'Pinokkio'. 'Sneeuwwitje' is van deze drie veruit het beste en meest aangrijpende deel. Philippe Bonyfay en Fabrice Meddour hebben voor deze strip enorm veel naslagwerken geraadpleegd om de situatie zo waarheidsgetrouw mogelijk te schetsen. Wil je hier meer over weten verwijs ik je met graagte naar de site van onze collega's van de SSZ: http://www.stripspeciaalzaak.be/Commentator.php.

Bij het lezen van deze strip voel je op elk moment aan hoe de gebroeders Grimm dit verhaal hebben geadapteerd naar het door iedereen gekende Sneeuwwitje. Het te berde brengen van de zeven dwergen, de heks, de spiegel, ja zelf de appel, heeft zijn oorsprong in 'De witte Otilie en de Nibelungen'. Verrassend hoe een verhaal waarvan men niet weet wie de oorspronkelijke schrijver of schrijfster is, kan uitgroeien tot een spannend en diepdroevig sprookje.

Deze reeks is meer dan een vertelseltje dat we even voor het slapengaan aan onze nozems vertellen zodat ze een zalige avond tegemoet gaan. Het is het aangrijpende relaas van de oorsprong van een sprookje. Verrassend, vernieuwend en prachtig in beeld gebracht. Een aanrader voor elk van ons die diep vanbinnen het kind in zich nog voelt.

Oh ja, en hier en daar zijn er verwijzingen naar een ander sprookje. Het is wel kwestie van op te letten om deze terug te vinden.