IJstijd 1 IJstijd

Wanneer een museum zich achter een stripproject schaart verwacht je minstens een kunstwerk in negende kunstformaat. En dit is dan ook wat we gekregen hebben. Nicolas de Crécy neemt je mee op een kunstzinnig project zonder tijd en echte grenzen.

Ergens in een verre toekomst reizen al enkele weken een team van onderzoekers vanuit het zuiden naar een plaats ergens in het noorden waar al eeuwen een ijstijd woedt. Het illustere gezelschap bestaande uit: een sponsor, archeologen, reisbegeleiders en enkele genetisch gemanipuleerde pratende honden trotseren de koude om te ontdekken hoe de mens leefde in de oudheid. De honden hebben een scherpe neus die eeuwenoude geurtjes kan herkennen en catalogeren. De groep wordt verrast door een sneeuwstorm en tegelijkertijd ook uit elkaar gedreven. Onverwachts vindt een van de honden een ingang naar een wat in eerste instantie rare locatie lijkt.

Nicolas de Crécy neemt je mee in een tijdloos avontuur waar de eeuwen samen komen en daarbij zoveel mogelijk kunst in zijn werk incorporeert. Dat het Louvre dan een grote rol speelt is gezien de uitgeverij geen vreemd gegeven. Meer dan 90 authentieke kunstwerken passeren de revue en de manier waarop schilderijen en andere beeldende kunst in het verhaal verwerkt worden is uitmuntend en heel passend.

De Crécy laat zien hoe onze verre nazaten zich verwonderen over de gebouwen en manier waarop de mensen werden afgebeeld op doek of als beeld. Hun ideeën zijn wereldvreemd voor ons en geven het geheel een tof cachet. Maar het verhaal is er eentje die je even goed van Schuiten/Peeters kan verwachten. Geen duidelijke setting, geen duidelijk onderwerp en geen duidelijk weg naar het einde van het verhaal en toch heeft dit verhaal enorm veel inhoud.
Artistiek gewijs is het geheel niet zo indrukwekkend. Heel fijne lijnen worden gebruikt voor zowel het voorwerp of karakter te schetsen, maar zonder veel in detail te gaan. De kleuren zijn redelijk flauw en voor een ijstijd misschien iets te warm, maar het stoort echt niet eenmaal je in het verhaal wordt getrokken. Het detail is vooral voorbehouden voor de schilderijen die bijna foto’s zijn. Het contrast met de beeldwerken en andere kunst die je niet in een kader stopt is dan ook indrukwekkend en maakt dat die beelden bijna aan belang moeten inboeten. Dit wordt dan weer goedgemaakt door de rol van deze in het geheel.

Ijstijd laat je kennismaken met eeuwen aan kunst op een luchtige en wereldvreemde manier en dit is best oké, ook het feit dat er niet echt een verhaal inzit, maakt niet uit. Dit is gewoon genieten van een kunstzinnige beeldende explosie met een futuristische twist.