Lanfeust odyssey 5 Valstrik in het zand

Na de dood van Qynoster moet een nieuwe raad van drie wijzen gekozen worden. En dat gaat niet zonder de nodige problemen. Ondertussen blijft iedereen op zoek naar Lanfeust, die nog steeds beschuldigd wordt van de moord op de wijze Nicoledes. De voortvluchtige zet alles op alles om de man te vinden die zijn onschuld kan bewijzen. Het wezen Lylth zit echter ook niet stil en doet er alles aan om heel Eckmül aan zich te onderwerpen. Op de koop toe laat de magie op Troy het nu en dan afweten, met soms catastrofale gevolgen.

U leest het al: ook in dit album zitten weer de nodige gebeurtenissen die ervoor zorgen dat je je niet hoeft te vervelen. Vanzelfsprekend moet alles wel op een overzichtelijke manier aan elkaar gelinkt zijn en mag je als lezer de draad niet verliezen. Maar daar hoef je bij Arleston eigenlijk niet veel schrik voor te hebben...
Over Lanfeust, en met uitbreiding alle werken van Arleston, is al heel wat geschreven. Wat de meningen ook mogen zijn: de werken van deze rasverteller gaan als zoete broodjes van de hand. Niet alle strips uit de Lanfeust-wereld vind ik even geslaagd. Het verhaal is vaak dunnetjes en humor waarmee je echt moet lachen, is soms ver te zoeken. Gelukkig is dat bij deze spin-off anders. Zowel op gebied van vertelling als humor komt de lezer echt wel aan z’n trekken. Waar ik op het einde van deel 4 even vreesde dat het personage van Lylth teveel aandacht ging opeisen en de gebeurtenissen over de top zouden gaan, kreeg ik gelukkig ongelijk. Het buitenwerelds en zielen-slokkende wezen is weliswaar prominent aanwezig, maar kreeg toch geen overweldigend groot aantal bladzijden ter beschikking. Hierdoor blijft de aandacht vooral gevestigd op de belevenissen van Hebus, Lanfeust en niet te vergeten zijn harem. En zoals u hogerop reeds kon lezen, gebeurt er meer dan genoeg. Het leuke is dat er veel zaken op je afkomen en dat de magie niet keer op keer een deus-ex-machina is. Arleston vond een mooi evenwicht in het gebruik van diverse gaven en dat komt dit boek zeker ten goede.
Grafisch houdt Tarquin (De Phaeton, Asterix) zich aan wat we gewoon zijn van de werelden van Troy. Hoe kan het ook anders als jet het LIJSTJE bekijkt van albums en reeksen waaraan hij heeft meegewerkt. Maar wie goed oplet (of net enkele oudere albums herlas) ziet dat er toch wezenlijke verschillen zijn en dat de tekenaar een positieve evolutie heeft doorgemaakt. De tekenstijl oogt volwassener. Net als Lanfeust trouwens, die (onder meer dankzij wat baard) zijn melkmuil kwijt is.

Besluit: “Valstrik in het zand” is een verhaal van Arleston zoals ik het graag lees. Een zalig stukje lectuur dat zorgt voor de nodige ontspanning na een lange dag hard werken.