XXe ciel.com INT 1 Eva's gesternte - Herinneringen aan de XXste eeuw

Eva's gesternte of zoals velen onder ons de reeks ook kennen: XXe ciel.com. De 'Mémoires 98' is de strip die mijn ogen echt heeft opengetrokken voor de andere strip, naast de klassieke reeksen. Bijgevolg gaat dit ook eerder een lofzang zijn, dan een objectieve en kwantificeerbare benadering van de kwaliteiten van deze integrale uitgave.

Het eerste dat me toen opviel en me vandaag nog steeds aanspreekt zijn de tekeningen. Yslaire weet door een uitgekiende bladschikking en schitterend gebruik van de achtergrondkleur van een pagina, de beelden echt te laten spreken. De atmosfeer die hij er in legt, had ik nog niet eerder gezien en zelfs nu, na het lezen van heel wat meer strips, kom je dit niveau niet zo vaak tegen. Het mysterie druipt er gewoon van af. Al van bij de eerste pagina ben je geïntrigeerd. Op slechts één pagina krijgen we geallieerde bommenwerpers, het atomuim, een reeks vlaggen en een beeld dat heel hard lijkt op de maanlanding en waarbij de sterrenhemel als achtergrond voor alles dient. Trouwens de sterren komen ook in elk plaatje terug: de sterren op het vliegtuig, de sterren van de verlichting rond het atomuim en de sterren op de vlaggen. En dat is slechts de eerste pagina. En ik ben al mee, ik wil meer weten. Wat gebeurt er hier? Op naar de tweede pagina.

Je gaat mee op onderzoek in dit verhaal. Waarom krijgt Eva Stern maandelijks een email met foto's en beelden die op eerste zicht niets met elkaar te maken hebben. Alleen een engel komt telkens terug. Gemanipuleerde beelden dus.. of toch niet? Eva probeert te snappen wat de anonieme stuurder bedoelt met zijn mails. Ze is dan ook een psychoanaliste en mensen proberen te doorgronden, is nu eenmaal wat ze doet. Ze wil begrijpen wie er aan de andere kant van de mail zit. En waarom hij juist naar haar mailt en waarom deze beelden... we krijgen heel wat geschiedenis van de vorige eeuw voor onze kiezen, al dan niet gemanipuleerd. Maar wat zit hier achter? Je speelt mee in het verhaal als een soort detective en probeert samen met Eva de puzzelstukjes samen te voegen. Gemakkelijk zal het niet worden. Gelukkig maar, je krijgt hierdoor dan ook geen enkele kans om je even te vervelen.

Uiteindelijk komt het neer op de vraag over wat jij de leugen en wat jij de waarheid vindt. Absolute zekerheid zal je in deze reeks niet vinden. Er wordt dan ook veel aan de lezer gelaten om zelf je conclusies te bouwen en te kiezen. En toch kan je niet spreken van een open einde. Er is een einde, maar velen zullen het anders invullen. Ik vind dat sterk van Yslaire om een verhaal met zijn eindes zo te verpakken, maar als je houdt van een definitief en zeker einde zal deze keuze van hem wellicht een teleurstelling zijn voor jou. Ik hou er wel van.

Op vlak van uitgave, als integrale, vind ik het geslaagd. Toegegeven het is een kleiner formaat dan de oorspronkelijke uitgave, maar je verliest er niks mee in dit geval. Alles is nog steeds duidelijk en helder leesbaar. Gelet op de moeilijkheid de laatste jaren om nog een compleet reeks te vinden van XXe ciel.com kan ik het alleen maar toejuichen, want het blijft een geweldige reeks om te hebben.

In het kort: nog steeds een zeer sterke reeks en wat mij betreft een must-have.