De hel van het oostfront 2 De grootmacht ontwaakt

1943. We bevinden ons in het Zuidwesten van Rusland vlakbij de rivier de Don. De Duitsers bevinden zich in de loopgraven, wachtend op de aanval van de Russen die van de strenge winter van 1942 gebruikt gemaakt hebben om zich te versterken. De aanval laat niet lang op zich wachten en de T34-tanks rollen naar de loopgraven. De soldaten Kessler, Werner en Klaus, ondertussen vrienden geworden, vrezen voor het ergste. Maar de aanval wordt afgeslagen. En alsof het geluk niet op kan krijgen de kameraden, ter compensatie van de strenge winter, drie weken vakantie. Ze keren terug naar familie en vrienden maar dit is slecht van korte duur. Eens terug aan het front woedt de oorlog nog ten volle en worden ze weer als stoottroepen gebruikt om de tegenaanval uit te voeren.

Het realistisch getekend verhaal 'De hel van het Oostfront' is een meer dan geslaagde opzet om ons de oorlog vanuit het verliezende kamp te laten zien. De Duitser, de als boeman afgeschreven vleesgeworden duivel, wordt voorgesteld als een doordeweeks iemand met dezelfde gevoelens en hoop als elke soldaat die aan het front elk moment de dood voelt. We maken nogmaals kennis met de drie vrienden die elk hun leven leiden in deze barre tijden zonder elkaar uit het oog te verliezen.

Het is een feit. Dit met kanongebulder en kogelschoten gevulde strip hoort bij de top van dit genre. Olivier Speltens kan de ziel van zijn personages blootleggen zoals maar weinigen dat kunnen en tegelijkertijd toch de ruwheid en de horror van de oorlog onverbloemd te laten zien. Prachtig epos tot op dit ogenblik en op naar deel drie. De verwachtingen zijn hoog. Hopelijk kan Speltens dit niveau aanhouden.