January Jones 3 De schatten van Koning Salomo

De vorige aflevering in deze reeks vertelde ons reeds over de schedel van de sultan Mkwawa en de relatie ervan met het jonge meisje Josephine. In deze schedel bevindt zich een wegbeschrijving naar de fabelachtige mijnen van Salomo. Josephine is een prinses en afstammeling van de sultan Mkwawa en zij wil de mijnen bereiken om tot bewaker van de schat gekroond te worden. Echter niet alleen January, samen met haar kompaan Rik en Josephine, gaan er achter aan. Ook anderen hebben interesse, zoals de nazi's om met de schat hun oorlog te financieren.

January neemt Josephine mee in haar vliegtuig en ze gaan op zoek naar de mijnen. Onderweg kennen ze wat oponthoud door de slavenhandel, maar uiteindelijk is de race naar de mijnen een feit. Alleen zijn de nazi's er vlugger dan January en haar reisgenoten. Wie zal er uiteindelijk aan het langste eind trekken, als dat al kan, gelet op de bijzondere omstandigheden (een vulkaan) waarin ze zich bevinden? Klinkt bijzonder intrigerend, niet?

Het is een spannend verhaal met een onverwacht einde en waarbij onderweg leuke tussenstappen beleefd worden. De slavenhandel bijvoorbeeld is tegelijk dodelijk ernstig behandeld als geestig verwerkt van de scenarist. Het is die afwisseling tussen spanning en humoristische zijstappen, die dit een uiterst aangenaam verhaal maakt om te lezen. Met andere woorden, mijn goede indruk van het eerste deel van dit verhaal wordt hier glansrijk bevestigd.

Dit is geen supergedetailleerde tekenstijl, maar eerder een minimalistische benadering waarbij de sfeer behouden blijft. Er is dan ook geen sprake van zware belijning of schaduw-werk. Neen, het wordt allemaal door het strikte minimum weergegeven. De vlakke inkleuring sluit hier bij aan. Alleen de gezichten krijg al eens een schakering mee, maar ook dit is zo subtiel dat het minimalistische de bovenhand houdt. En dat past wel bij dit verhaal, waar snelheid (weinig detail) en humor (gezichtsuitdrukkingen) de boventoon spelen.

In het kort: Meer van dit!