Cédric 28 Valse start!

De jonge Cédric, in vroeger tijden ook nog gekend onder de naam Stefan, is nog steeds niet de briljantste leerling, is nog steeds stapel op z’n Chinese klasgenootje Chen en vindt in z’n grootvader een bondgenoot zonder weerga… euh… behalve als ze weer eens in de clinch liggen natuurlijk. U merkt het: alles gaat z’n ouwe getrouwe gangetje ten huize van Cédric.
Cauvin en Laudec zijn ook nu weer het auteursduo van dienst. De grappen die Cauvin ons voorschotelt zijn van wisselend niveau. Er zitten hele goeie tussen, maar hier en daar vond ik er maar weinig om lachen aan. Maar goed, eigenlijk mag het nog een wonder heten dat de auteur na zoveel bladzijden nog steeds geschikt materiaal vindt om te publiceren! Het kan ook een bewuste keuze zijn om hier en daar een serieuzer onderwerp te integreren, maar naar mijn gevoel breken die pagina’s toch teveel met de amusantere fasen.Tot slot kan ik gerust stellen dat het, door de band genomen, een plezant boekje geworden is dat het nodige vertier schenkt en een groot en divers publiek zal aanspreken.
De grafische kant voldoet aan de eisen die een soortgelijk album vraagt. Toch had ik op enkele bladzijden het gevoel dat er iets te snel komaf mee gemaakt is. Het is niet storend, maar ik vind het toch jammer. Waar ik steeds het meeste van geniet bij een dergelijk album, is de manier waarop de tekenaars gevoelens tot uiting brengen via de mond en ogen. Laudec slaagt erin om met enkele minieme pennentrekjes een heel scala aan uitdrukkingen weer te geven, precies wat deze strip nodig heeft!

Besluit: niet het beste album uit de reeks, maar zeker nog de moeite waard om aan te schaffen als je houdt van wat ontspanning. Ook het jeugdigere publiek zal de humor weten te smaken.