Folies bergère 1 Folies Bergère

Dit is een donker verhaal, met slechts een beperkt aantal lichtpuntjes in de overheersende duisternis. We bevinden ons dan ook in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog. Niet direct een aangename omgeving. De enige constante is de modder, voor de rest ben je van niks zeker in deze waanzin. Het ene moment vertel je nog een grapje, het volgende moment puilen de ingewanden uit de buik van je buurman, een gift van de tegenstander, de Duitsers. Echt veilig ben je hier nooit. Af en toe vallen er weinig tot geen granaten en zwijgen de mitrailletten, maar zelfs dan heb je geen rust en is het gewoon bang wachten op de komst van het volgend schot. In deze hel, bevindt zich een klein groepje mannen die er proberen het beste van te maken. Ze noemen zichzelf 'Folies Bergère'.

Folies Bergère is een theater in Parijs, waar cabaret opgevoerd wordt, en ze beloven elkaar dat ze na de oorlog er allemaal samen naar toe gaan. Dit is hun manier om om te gaan met wat er zich dagelijks rond hen afspeelt. Je weet bijna op voorhand dat een aantal van hen het niet zal halen. En die dodelijke afloop wordt hier in beeld gebracht. Samen met de helse omstandigheden, geeft dit ons een keihard beeld over de realiteit van het leven in de loopgraven. Natuurlijk kunnen we niet de geuren ruiken van de rottende lijken in de buurt, na weer een nutteloze poging om een stukje land te veroveren, maar visueel komen we alvast zeer sterk in de buurt. Het lijden en daartegenover de machteloosheid van de soldaten maken dit tot een mokerslag, waar ik alvast even niet goed van ben. Dit is niet ideaal als lectuur juist voor het slapen gaan, behalve als je van nachtmerries houdt, maar perfect als leesuurtje op een koude namiddag met een kop thee naast je. Lekker warm en beschut, kan je toch niet ontsnappen aan de grimmige werkelijkheid van deze compagnie.

De kleurkeuze is zeer opvallend: een sepia-inkleuring waarvan af en toe afgeweken wordt om een bepaalde kleur, meestal rood, in volle kracht te laten inslaan. Dit effect werkt en geeft het verhaal een pak meer slagkracht. Daarnaast hebben de tekeningen zeer zware schaduwpartijen en donkere achtergronden waardoor het verhaal gewoon het harde, donkere leven met weinig overlevingskansen uitstraalt. Gewoon bij het doorbladeren van deze strip weet je al, door de aanwezigheid van zo veel zwart, dat dit geen opgewekt verhaal is. Deze atmosfeer is volledig complementair aan het verhaal. Het voelt dan ook aan alsof alles mooi samenwerkt om het verhaal het maximum aan kracht te geven om ons tenminste even de ogen open te trekken over wat oorlog is.

In het kort: een treffend en hard beeld van het onbeschrijfelijke.