De laatste tempelier 5 Het werk van de duivel

Eigenlijk was het verhaal in het vorige deel afgerond, maar aangezien Raymond Khoury ook een vervolg schreef op zijn roman “de laatste tempelier” viel het ook te verwachten dat ook dit boek verstript zou worden. Dit tweede verhaal zal een tweeluik worden en Miguel Lalor is aan de tekentafel vervangen door Bruno Rocco. Het is dus wel even wennen want deze twee heren hebben een compleet andere stijl. Terwijl de tekeningen van Lalor eerder neigden naar de tekeningen van Philippe Aymond in Lady S heeft Rocco een eerder krassigere stijl die lijkt op de tekeningen van Daniel Hulet.
Het eerste verhaal startte spectaculair met een overval te paard op het MET in New York Deze scene stond direct in mijn geheugen gegrift en ook de volgende delen van de reeks stonden bol van de actie. Alleen de ontknoping viel me wat tegen met veel esoterisch bla-bla.
De start van dit nieuwe verhaal mag er ook zijn. Sean Reilly, de F.B.I.-agent uit het eerste verhaal meld zich aan in het Vaticaan met professor Sharafi. Ze willen een oud boek consulteren, maar eenmaal in de bibliotheek gaan ze op zoek naar een verboden boek de “fondo templari”. Dit is natuurlijk tegen de zin van hun begeleider en alles ontaard in een achtervolging met het nodige geknal en ontploffingen, zelfs de pausmobiel moet er aan geloven! Sharafi blijkt een oplichter te zijn die Tess gevangen houdt om de medewerking van Reilly te verkrijgen. Alles draait dit keer rond documenten die tempeliers in 1203 uit het belegerde Constantinopel smokkelden. Honderd jaar later, na de vervolging van de orde, ontdekte Conrad, een tempelier die aan de inquisitie ontsnapte, terug het spoor van die documenten. Die papieren zijn “eigenhandig door de duivel opgesteld werk, gedrenkt in het gif uit de diepten van de hel, waarvan alleen al het bestaan de sokkel waarop onze wereld is gegrondvest aan het wankelen zou brengen”!
Een nieuwe zoektocht naar een ander geheim van de tempeliers is dus weer de aanleiding tot een nieuw spannend avontuur. Nadat je bent gewend aan de andere stijl en de nieuwe vormgeving van de gekende figuren ben je net als in het vorige verhaal meteen meegezogen in de hedendaagse actie en de flitsen naar het verleden waarin enkele overlevende tempeliers hun geheimzinnige schat willen verbergen voor het Vaticaan.
Als Raymond Khoury deze keer de spanningsboog wel kan volhouden tot het einde van het verhaal zit ik weer op het puntje van mijn stoel om het vervolg te lezen!