Akira 1 Deel 1

eo Tokio 2030, 38 jaar na de apocalyps... Kaneda en zijn motorbende scheuren over de verlaten snelwegen in de oude stad. Een spelletje dat deze jonge 'no future'-boefjes vaker spelen. De risico's die ze nemen zijn uiteraard niet min. Wanneer Tetsuo op een vreemde wijze ten val komt, is de aanzet gegeven tot de ontmaskering van een mysterieus complot opgezet door de regering, het project Akira. Snelle achtervolgingen, onmiskenbare vleugjes Japanse humor, loslopende telekinetisch drugsverslaafde dwergen, bars waarin 15-jarigen bendes vormen, ondergrondse militaire complexen met duistere functies, ze zijn allemaal aanwezig. Sommige pagina's lijken niet zo veel inhoud te hebben, maar dat is dan ook om de lezer niet te overbelasten, gezien het goed in de hand liggende boekje ongeveer 350 pagina's telt. Lezen en amuseren is het motto!

Akira was de eerste mangareeks die kwaad bloed zette bij de bevooroordeelde massa (waaronder de welgekende conservatieve geesten en ander gespuis) op gebied van seks en onnodig geweld in de manga's. Hetgeen den boer niet kent daar eet hij niet van nietwaar? Akira is een mijlpaal in de Japanse stripcultuur. De innerlijke spanningen van Japanners, hun dagelijkse onmenselijk jachtige leven in manga vertalen, gaat nu eenmaal hand in hand met snelle tekeningen, prettige explosies, obscene seksscènes, geile vrouwen, prachtige scenario's en om het donkerst doemdenken van onze toekomst.

Nu zijn manga's zoals Akira geen ongewone zaak meer en moet men eerder moeite doen om het kaf van het koren te scheiden, maar in zijn tijd was hij avant la lettre. Het eerste deel leent zich als inleiding en er volgen nog vijf delen. Voor de liefhebbers is het zeker een must. Het oordeel van drie sterren slaat op dit deel, niet op de ganse cyclus. Want het wordt steeds beter!

Dank u Glénat om ons te laten genieten van de Nederlandse versie van Akira, na Dragon Ball een tweede Japans meesterwerk in de rekken van de betere stripwinkel dicht in jouw buurt. Hai! ^_^