Voetbalgek! 7 Deel 7

Wielergek! 6 Deel 6

Wat kan er allemaal misgaan op de fiets? Behoorlijk wat, zo blijkt in deze strip. En de lijdende voorwerpen zijn de renners van de Carbon Club. Nemen ze deel aan een wedstrijd of gaan ze gewoon op trainingstocht, het maakt niet uit, mislopen zal het. En niet gewoon eventjes de ketting er af, nee hoor, meestal nog met een behoorlijke hoop schade en verwondingen tot gevolg. Maar die spectaculaire miskleunen maken het nu net zo leuk om te lezen.

Wielergek is met andere woorden een gag-reeks. En de fantasie is blijkbaar bodemloos want er is geen herhaling of gelijkaardigheden te bespeuren. Hierdoor blijft het heerlijk fris bladzijde na bladzijde en lees je met veel plezier verder. De tekenstijl sluit hier naadloos op aan. Vlotte, dynamische tekeningen met toetsje overdrijving van de gelaatsuitdrukkingen zorgen voor de afwerking. En het werkt.

Een gelijkaardige stijl zien we terug bij de reeks Voetbalgek. Waarom veranderen als iets werkt en aanstekelijk is? Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten.
De gags in deze strip gaan over de FC Leerklooiers (what's in a name?) en een tornooi waaraan ze gaan deelnemen. Uiterst toevallig -not- vindt deze competitie plaats in Brazilië, waar ook een zeker WK beslecht wordt. Zelfs zonder één pagina te lezen weet je dan al dat dit weer grappige situaties gaat opleveren en we worden op onze wenken bediend. Er wordt zowat met elk land en zijn supporters de draak gestoken terwijl de Leerklooiers zelf natuurlijk ook niet onbeschreven blijven. Het loopt weer allemaal vierkant en laat ons volop genieten.

In het kort: gag-reeksen die blijven scoren.