Berentand 2 Hanna

Waar het verhaal nog niet volledig op snelheid was gekomen in het eerste deel, is daar nu geen spoor meer van terug te vinden en bevinden we ons in een spannend verhaal dat als een TGV vooruit schiet. Desalniettemin is de kern van het verhaal een simpele vraag: doet ie het of doet ie het niet?

Als je niet helemaal mee bent, geen erg, ik herhaal even. Max, Werner en Hanna zijn drie vrienden die samen opgroeien in Silezië, een deel van Polen dat eigenlijk graag bij Duitsland zou willen horen. Het is echter nog even voor de tweede wereldoorlog zal uitbreken en dus genieten ze volop van hun jeugd en maken ze zich geen zorgen over de Duitse invloed. Doordat ze in de buurt wonen en spelen van een Duitse luchtmachtbasis waar er al eens nieuwe vliegtuigen getest worden, is dat hun droom geworden. Ze willen alle drie piloot worden, alleen is Max een jood en Hanna een meisje… niet direct evident in deze tijdsperiode waar de vrouw geacht wordt de vaat te doen en de joden al aanzien worden als uitschot. Toch slagen Hanna en Werner er in om aan een luchtvaartopleiding voor kinderen deel te nemen. Max voelt dit als een verraad aan, want hij heeft Mein Kampf al wel eens gelezen en weet waar de Duisters, de leiders van de school, naar toe willen met de joden. De eerste breuk tussen de vrienden wordt hierdoor een feit. Werner snapt het gevaar nog niet helemaal en probeert Max ten vriend te houden, maar Hanna begint de realiteit al wel door te hebben. Maar zolang ze kan vliegen, is het allemaal goed voor haar.

Een aantal jaar later zijn de drie piloten geworden. Max is gevlucht naar de USA en is daar legerpiloot geworden en zal weldra ingezet worden in Europa. Hanna is er toch maar in geslaagd een icoon te worden bij de Duitsers als uberpiloot die elk experimenteel vliegtuig aankan. Ze wil dan ook graag haar kunsten in het echt laten zien en hoopt op zo veel mogelijk luchtgevechten. Werner blijft vooralsnog een beetje in het donker. Hij is niet zo een haantje de voorste, of zo lijkt het toch.

De Amerikaanse legerleiding komt er achter dat Max ooit bevriend was met Hanna en stuurt hem er op uit haar uit te schakelen.. en dat definitief. En dus komen we terug op de beginvraag: doet ie het of doet ie het niet? Boeiend, want ondanks alles is Hanna een oude vriendin en toch koos zij voor de Nazi's die maar al te graag mensen zoals hij, joden, willen uitroeien. Wat zal de doorslag geven en aan welke kant van het mes valt de beslissing van Max dan? Een verhaal op het scherp van de snee.

De tekenaar wou een waarheidsgetrouw verhaal weergeven en hij slaagt daarin. Het oogt allemaal accuraat en voelt ook zeer realistisch aan. Hierdoor wordt je meegesleurd in het verhaal en lijkt het allemaal ook zo echt gebeurd te zijn. Mooi gedaan!

In het kort: een spannende mix van oorlogsverhaal, een psychologische oorlogsvoering en een vriendschapsverhaal.