Land van de vampiers 1 Exodus

Een uiterst aangename verrassing, zo kan ik deze reeks noemen. Meestal zorgen vampieren ervoor dat het verhaal meer moeite moet doen om me mee te slepen. Immers, een grotere dosis scepticisme moet overwonnen worden, maar deze strip slaagt daar ogenschijnlijk zonder enige moeite in, ondanks het begin.

Het wordt namelijk al vlug duidelijk wat voor vlees we in de kuip hebben. In de eerste pagina’s brandt er iemand op ten gevolge van direct zonlicht. En er is zo maar één soort die dat doet, dus we weten al meteen wat er aan de hand is. Op de volgende pagina worden we met een groep gewone mensen geconfronteerd. Deze groep bestaat uit Raul en Elena en een hoop kinderen. Zij proberen te overleven in deze wereld waar de vampieren de overhand hebben behaald. Er zou een plaats bestaan waar er een concentratie aan levende mensen is en zij zouden erin slagen om de vampieren weg te houden... een soort van beloofde land, genaamd Canfranc. Maar onderweg komen ze heel wat obstakels tegen en blijkt niemands leven nog zeker. Tijdens één van de schermutselingen tussen hen en een groepje vampieren, worden ze ineens geholpen door een soldaat, maar wordt ook de bodem onder hun voeten weggeslagen. En dan moet de grootste verrassing nog onthuld worden. Lekker spannend dus. Het lijkt misschien wel een beetje een stereotiep verhaal, maar het wordt op een overtuigende, lekker lopende manier verteld. Het lijkt allemaal spannend en nieuw.

Over de tekenstijl ben ik eveneens zeer positief. Het zit er echt pal op: de perfecte sfeer gecreëerd voor dit verhaal. De grauwe atmosfeer die op elke pagina in elkaar gestoken is, ademt gewoonweg machteloosheid. Ruwe lijnen, een beperkt aantal kleuren en dan nog meestal dof en grijzig... een hopeloze indruk. En toch... volharden ondanks alles... mooi om te zien.

In het kort: ik ben verkocht!