Hercules (Looky) 2 De kerkers van Herne

Wie bij het zien van de titel Hercules aan klassieke Griekse heldendichten denkt, is fout! Erg fout! Of toch niet zo heel erg? Het gelijknamige personage uit deze reeks van de hand van Jean-David Morvan is wel degelijk gebaseerd op de figuur die we kennen uit de Griekse mythologie. Er is ook meer dan 1 parallel te ontdekken tussen deze reeks en de verhalen uit de oudheid. Namen, relaties en enkele losse feiten zijn gemakkelijk te herkennen voor wie de mythologie kent. Herakles (of Hercules) was een echte held, die door de combinatie van enorme kracht en een flinke dosis slimheid machtige daden kon verrichten. (dixit Wikipedia). In dit album is dat niet anders. Naast de namen zijn de meest opvallende elementen die men leende het feit dat hij gestraft werd voor het doden van z’n gezin en de 10 (of 12) opdrachten die hij hierdoor móet uitvoeren. Desondanks zijn de verschillen met de klassieke vertellingen véél groter dan de gelijkenissen. Niet verwonderlijk als je weet dat dit een echt sciencefiction-epos is met ruimteschepen, buitenaardse wezens, hi-tech wapens,...
Een korte blik op het verhaal:
Op Herne, een satelliet van de planeet Argos, is een Exogi-n’n ontsnapt. Dit genetisch gemanipuleerd wezen dreigt dood en vernieling te zaaien. De MerK Hercules krijgt opdracht om deze dood en verderf zaaiende gruwel uit te schakelen. Dat dit niet zomaar van een leien dakje zal lopen, staat reeds bij voorbaat vast.
Laat het duidelijk zijn dat dit geen album is voor het grote publiek. Bijna uitsluitend SF-liefhebbers zullen wat aan dit album hebben omdat alles zich afspeelt in een hi-tech omgeving en de nadruk bovendien ligt op futuristische gevechten die ergens vaag gekaderd zijn binnen een stukje Griekse mythologie. Aan creativiteit en inventiviteit geen gebrek in dit album. De decors, kledij en wapens zijn goed uitgewerkt en het album gaat vooruit met een rotvaart. Vervelen doe je je dus zeker niet.

Net zoals in het verhaal, tracht de tekenaar ook in zijn digitale werk elementen te stoppen die ons doen denken aan artefacten van enkele duizenden jaren terug. De kostuums en wapens van de protagonisten zijn misschien wel enorm gesofisticeerd en voorzien van allerlei hoogtechnologische snufjes, maar hun uiterlijk lijkt toch vaak gebaseerd op klassieke afbeeldingen. Vooral de detaillering en nauwgezette inkleuring vallen op.
Besluit: dit is duidelijk een strip voor de liefhebbers van het hack en slash-genre dat gekaderd wordt in een ruimteavontuur. Zij zullen geenszins ontgoocheld worden bij aanschaf van dit album.