Heroveringen 2 De hinderlaag van de Hittieten

Het eerste deel van dit vierluik verscheen al enkele jaren geleden waardoor ik al bang was dat we het vervolg op onze buik mochten schrijven. Maar na drie jaar is hier dus eindelijk het tweede deel. Het verhaal dient zich aan als een historisch epos over een periode die eigenlijk weinig aanbod komt in stripverhalen. De tijd van de Babyloniërs. Maar naast deze historische setting voegt scenarist Runberg er ook enkele bovennatuurlijke elementen aan toe zoals Atlantische magiërs, griffioenen en beschikt de horde over fantastische, maar niet zo realistische rijdende paleizen.
De cover van het eerste deel was nogal statisch en fel gekleurd. Initieel had ik dit verhaal dan ook laten liggen in de winkel. Gelukkig kon mijn stripboer me toch overtuigen om deze strip een kans te geven en al na enkele pagina’s was ik al overtuigd. Gelukkig heeft men voor dit tweede deel een veel betere cover gekozen. De dynamiek van het binnenwerk komt nu ook al tot zijn recht op de cover. Het tekenwerk van Miville-Deschenes is dan ook fantastisch, dit wordt nog versterkt door de warme inkleuring. De veldslag in het tweede deel van dit album wordt zo spectaculair in beeld gebracht dat je mond openvalt van verbazing!

Een jonge Hitittische prins, is onder invloed van een buitenlandse prinses van plan om de horde te verslaan daarvoor gaat hij gewelddadig maar ook listig te werk. De horde is eigenlijk een alliantie van drie Scytische nomadenvolken met elk hun eigen kracht, geloof en gebruiken: de Sarmaten, een matriarchale stam, de Callipeden, die vooral gekend zijn om hun dierentemmerskennis, en daarnaast de Cimmeriers, die optrede, als de beschermers van de laatste Atlanten, die met hun magische eigenschappen de stam helpen.
Na de moord op Mestor, een van de Atlantische magiërs, raakt de horde verdeeld als de aangewezen verdachte een priesteres van de Sarmaten is. Als hun koningin het vonnis voltrekt raakt haar eigen stam ook verdeeld. Terwijl de horde uit elkaar dreigt te vallen, spannen de Hittieten een valstrik voor de horde.
Het verhaal is een beetje atypisch omdat je niet echt één held of hoofdfiguur hebt. Enerzijds heb je wel de drie leiders van de verschillende stammen die deel uitmaken van de horde, daarnaast heb je ook de jonge, knappe Thusia, de geschiedschrijfster in dienst van Babylon, die de twee koningen niet onberoerd laat. Het brute karakter van de personages, en hun ruwe, gewelddadige gebruiken zorgen er ook voor dat je niet echt betrokken bent, maar als toeschouwer meekijkt naar het geleverde spektakel. Toch is dit een meeslepend verhaal, dat wordt versterkt door de mysterieuze moordenaar die de horde uit elkaar wil spelen, en ook Thusias rol lijkt me nog te evolueren, want ze kan verdomd goed vechten voor een geschiedschrijfster!
Kortom een fantastisch getekend historisch verhaal, met een bovennatuurlijk elementje. Hopelijk moeten we niet weer drie jaar wachten op het vervolg