Hunker Bunker 3 Flink opgeschoten

op·schie·ten (schoot op, heeft, is opgeschoten)
1 groeien
2 vooruitkomen, vorderen: met zijn werk opschieten
3 (+ met) overweg kunnen met: ik kan niet met hem opschieten

De titel kan volgens Van Dale op verschillende zaken duiden. Het kan gaan om opgeschoten gewassen, zoals de cover doet uitschijnen, maar kan dus ook verwijzen naar gegroeide kinderen. De tweede en derde betekenis in het lijstje lijken mij vrij evident. Persoonlijk vind ik het een erg passende titel die bijzonder veel vertelt en een grote lading dekt. Het album gaat immers over kinderen, het werk dat die met zich meebrengen, het opschieten met elkaar en nog zoveel meer dat in verband staat met dat ene woord.
De grappen of amusante situaties worden in 1 strook, het zij meestal 4 prenten, verteld. En dat is genoeg. Reinhart slaagt erin om heel leuke anekdotes van het gezin te bundelen op een beperkte plaats. De sterkte bestaat erin dat heel veel situaties herkenbaar zijn, in het bijzonder voor jonge gezinnen (of voor ouderen die de kleine kinderen-fase al voorbij zijn). Natuurlijk worden de anekdotes wel uitvergroot, maar dat is nu eenmaal onvermijdelijk als je goede humor wilt, nietwaar?
De grafische kant zal zeker voor discussie zorgen, maar bevalt mij wel. Enkel bij de kleuren heb ik een minder gevoel. Ik vind dat die vaak te mat zijn en te weinig leven. Maa dat is een kwestie van smaak natuurlijk… Tot slot wil ik nog vermelden dat ik qua formaat een A5-album of zelfs nog iets kleiner, meer zou geapprecieerd hebben. Dat legt immers gemakkelijker weg en kan je vlotter in allerlei situaties en plaatsen lezen.
Voor fans of geïnteresseerden: Hunker Bunker kan je elke week lezen in Libelle, elke twee weken in De Bond en tweemaandelijks in Stripgids. Bovendien kan je via de website van Reinhart je Hunker Bunker elke maandag gratis in je mailbox krijgen: http://www.reinhart.be/

Besluit: ‘Flink opgeschoten’ is een echte aanrader. Al helemaal voor mensen met jonge kinderen.