De oorlog van de Sambers 7 Maxime & Constance 1: De verloofde van de slapeloze nachten

Het universum van de Sambers wordt met dit eerste deel van de trilogie “Maxime en Constance” nog wat verder uitgebreid. Deze episode sluit aan bij de laatste gebeurtenissen in “Werner & Charlotte” en geeft een indringend beeld op de jeugd van de twee protagonisten van deze spin-off.

We zien hoe Josepha en Maxime, kinderen van Charlotte, zonder moeder komen te zitten en hoe de kleine Maxime door zijn stiefvader wordt mishandeld. Die laatste is een echte tiran voor zijn stiefzoon en heeft absoluut geen mededogen met het jonge kind, integendeel zelfs. Daarnaast moet er wel bij vermeld worden dat de jonge snaak enkele rare kantjes heeft, die oorspronkelijk misschien worden weggelachen gezien zijn jeugdige leeftijd, maar of dat zo zal blijven, is een andere zaak...
Yslaires epos over de bloedlijn van de Sambers kent ondertussen 13 delen, die niet alle in chronologische volgorde zijn uitgebracht. Dat zorgt ervoor dat je je gedachten er behoorlijk goed moet bijhouden en best de stamboom (zoals steeds te vinden op een van de eerste bladzijden) even raadpleegt vooraleer je een nieuw album begint te lezen. Dat is niet anders bij dit boek, maar omdat het aansluit bij het in 2013 uitgebrachte ‘Werner & Charlotte 3’, is het toch iets eenvoudiger. Toch is dit album op zich lezen mogelijk, maar het is sterk aangeraden om de hele reeks te volgen, of toch zeker te beginnen met “Werner & Charlotte” om goed mee te zijn.
In dit boek wordt menselijk drama getoond dat te erg is voor woorden, en al zeker voor beelden, waardoor de auteurs gebruik maken van veel suggestieve woorden en beelden. Yslaire en Boidin weten de gruwelijke ondertoon echter goed en met mondjesmaat te laten doorsijpelen. Waar je als lezer eerst nog de nodige twijfels hebt over de daden die gepleegd worden, krijg je doorheen de 56 bladzijden die dit album telt hoe langer hoe meer zekerheid over de ernst van de gepleegde misdaden en dringt de bijzonder pijnlijke waarheid onloochenbaar tot je door. Verwacht hier dus geen gezellig, ontspannen verhaal, maar een keihard confrontatie met de wereld van de Sambers.
Wat mij nog het meeste bekoort, zijn de meesterlijke tekeningen van Boidin. Deze heeft de stijl van Yslaire zelf goed weten te vangen. Het is vooral de kleursetting met een overwegend rode en rood-bruine toets die het originele karakter vormt. Natuurlijk is dit niet meer nieuw, gezien het grote aantal albums dat al in de reeks zijn uitgebracht, maar toch verveelt deze aanpak niet.

Besluit: een waardig deel in de reeks dat zeker het aanschaffen waard is!