Westfront 1 Berlijn

8 mei 1945. Op dezelfde dag dat de wapen zwijgen worden in Berlijn een dozijn Franse militairen gevangen genomen door de Amerikanen. De uitlevering aan de 2e pantserdivisie laat niet op zich wachten. Tot zover niets aan de hand, zal je denken, maar weet dat elke Franse soldaat volledig in Duits ornaat werd onderschept. Francois Morliguen is getuige en verteller van het verhaal 'Westfront'. Diegene die de pieren uit de neus van Francois haalt is kapitein Caradec (en laat die nu enorm trekken op Lee Marvin). De Fransen hebben de gruwelen van de oorlog meegemaakt en waren getuige van de val van Berlijn en het gortige gedrag dat het Russische leger na de overwinning toont. Beetje bij beetje komen we te weten wat de Franse soldaten dreef om zich in Duitse kleren te tooien.

Bij de reeks van Historiae van Daedalus zou je direct denken aan historisch correcte verhalen. Niets is minder waar. Wel speelt elk verhaal zich af tegen een historisch correcte achtergrond. Ook Westfront is dus zo een strip. De val van Berlijn wordt er in geuren en kleuren uitgelegd, doorweven met de gruwelen van het Duitse regime, opgevolgd door het Russische. De tekeningen van Fabrice Le Henanff zijn wel bijzonder te noemen. Goed tot zeer goed en zeer levensecht. Dat er doden vallen in een oorlog mag een feit zijn maar Fabrice heeft gekozen om dit niet in detail op papier te zetten. Op het moment dat alles te bloederig gaat worden kiest hij er voor om de tekeningen troebel te houden. Je ziet dus wel dat iemand een kogel door het hoofd krijgt door een rode veeg die door de tekening loopt en voor de rest moet je je verbeelding laten werken. Of dit (je verbeelding) bij deze scenes nodig is is dan weer een andere vraag.

Westfront is een ruw verhaal over de bevrijding van een stad dat zo te lijden heeft gehad onder de bombardementen van de geallieerden en na het verlies van de Duitsers nog meer verdriet moest meemaken. Zeer aangrijpend epos, meeslepend verhaal en verrassend plot. Meer moet dat niet zijn.

Oh ja, en wie niet genoeg kan krijgen van Le Henanff en soortgelijke verhalen moet zeker 'Ostfront' eens onder handen nemen.