Man van het jaar 2 1431

Met reekstitel ‘Man van het jaar’ is het moeilijk om een vrouw in de hoofdrol te steken. Maar daar is de auteur creatief geweest: hij laat de bekendste verzetsstrijdster uit de geschiedenis verraden worden door een man. Wie de geschiedenis van Jeanne d’Arc kent, weet al dat het hier dus louter een fictief verhaal betreft waarin geschiedkundige elementen zijn opgenomen, want tot op heden kent men de juiste toedracht niet van de gevangenneming van de 19-jarige strijdster. Dit verhaal wil dan ook enkel een aanvaardbare hypothese bieden.
Hoewel de titel luidt “Man van het jaar 1431” speelt het verhaal zich voornamelijk af in het jaar 1435. De schoonmoeder van de op dat moment heersende koning, Karel VII, laat door 2 getrouwen uit het vroegere gevolg van Jeanne een onderzoek uitvoeren naar de ware toedracht van de gevangenneming van het icoon van de 100-jarige oorlog. Beide mannen trekken er op uit om verschillende invloedrijke figuren te ondervragen in de hoop zo de dader van het vermeende verraad te ontdekken. Van bij het begin echter houdt iemand de mannen van dichtbij in de gaten. Wie dit is en wat zijn motieven zijn om hen cryptische boodschappen te sturen, is verre van duidelijk.

U merkt het al, Corbeyran (gekend van o.m. Dierenriem, Imago Mundi, Uchronie(s), De zang van de vampiers,...) vertelt een verhaal over Jeanne d’Arc vanuit een originele invalshoek. Slechts sporadisch krijgen we beelden uit de jaren 1430-1431 te zien waarin de laatste wapenfeiten van de Maagd van Orléans plaatsvonden. Het is bovenal de zoektocht van Etienne de Vignolles en Jean de Xaintrailles naar de waarheid die de boventoon voert en ons zodoende meeneemt naar een aantal andere historische figuren die in mindere of meerdere mate een rol hebben gespeeld in de geschiedenis van de 100-jarige oorlog.
Zelf vond ik dit geen gemakkelijk boek omwille van de veelheid aan namen en personages, maar ook doordat niet duidelijk is waar hun belang lag in de strijd om de kroon. Omdat ik bij historische albums graag minstens over een beperkte achtergrond beschik, zoek ik meestal het een en ander op over de betreffende periode. Hierbij kwam ik toch een aantal tegenstrijdigheden tegen tussen de strip en de gekende feiten. Deze doen gelukkig geen afbreuk aan dit verhaal, maar de sterkte van dit soort albums schuilt volgens mij nu net in het feit dat je op een erg aangename manier heel wat kan bijleren over de geschiedenis. En laat dat nu net iets zijn dat ik hier ten dele mis.
Tekenaar Horne (Dierenriem, Meesters van het spel) heeft z’n huiswerk goed gedaan. Zowel de historische plaatsen als de belangrijkste personages zijn gebaseerd op bestaande afbeeldingen en worden waarheidsgetrouw weergegeven. Je moet wel te vinden zijn voor de gebruikte stijl. De realistische tekeningen lijken op bewerkte foto’s waarbij de kleuren zijn afgevlakt en licht en donker worden benadrukt. Ik kan me voorstellen dat dit niet naar ieders smaak is.

Besluit: dit is een entertainend verhaal dat naar mijn bescheiden mening iets dieper had mogen ingaan op enkele geschiedkundige feiten i.p.v. een resem kleinere beschouwingen de revue te laten passeren. Het heeft me jammer genoeg niet kunnen overtuigen...