Man van het jaar 1 1917

“Man van het jaar” is een conceptserie van uitgeverij Delcourt waarbij men in one shots bekende historische gebeurtenissen linkt aan mensen wiens naam in de loop der geschiedenis verloren is gegaan, alhoewel ze een belangrijke rol hebben gespeeld. Nadeel is wel dat de aangehaalde thema’s soms nogal Frans zijn, maar de meeste gebeurtenissen zijn ook wel bij ons gekend zodat dit niet echt onbekend overkomt. Voor ieder album is er een ander auteursduo gekozen.
Het eerste deel van deze serie handelt over de onbekende soldaat die is begraven onder de Arc de triomphe in Parijs. Het scenario is van Duval enPécau. Net zoals in uur U werken ze ook deze keer met Mr Fab als tekenaar.
We volgen de geschiedenis van Boebacar N’Doré en Jozef, beiden zijn afkomstig uit Ivoorkust, toen nog een Franse kolonie. Het grote verschil is dat Jozef een blanke koloniaal is en zo ook baas is in het dorp waarvan N’Doré afkomstig is. We zien hoe ze samen in het leger belanden en zij aan zij vechten in Ivoorkust en Marokko. Zo groeit het respect tussen de twee maar den breekt de oorlog uit in Europa en worden ook de koloniale regimenten in het strijdgewoel rond Verdun gestort. Naast de gekende taferelen van oorlogswaanzin speelt ook racisme een grote rol in dit verhaal.
Tekenaar Mr Fab heeft een speciale arceertechniek die hij gebruikt in de bladzijden die zich afspelen aan het front waardoor de zwaarmoedige sfeer wordt versterkt.
Dit verhaal verscheen vorig jaar al in het Frans, dus net voor de toevloed aan oorlogstrips die meesurfen op de 100-jarige herdenking van Wereld Oorlog I. In het Nederlands verscheen het net in de belangrijke herdenkingsmaand november. Misschien toevallig ofwel tactisch goed bedacht, maar door de constante stroom aan dit soort oorlogsstrips gaat het een beetje verloren in de massa. Gelukkig is het concept wel sterk en staan er nog andere belangrijke historische data op het menu. Ik ben benieuwd hoe men in de volgende delen achtereenvolgens in gaat op de verrader van Jeanne D’Arc, Waterloo, de moord op Che Guevara, de commune van Parijs, de ontdekking van Amerika en de Dreyfus-affaire.