Hubert 1 Hubert

Hubert is het eerste stripverhaal van de jonge Belg Ben Gijsemans. De eerste drie hoofdstukken waren eigenlijk zijn afstudeerwerk aan het Sint-Lukas. Die kan je hier trouwens gratis lezen. Die hoofdstukken geven een goed beeld van de rest van het boek want ze plaatsen Hubert, het hoofdpersonage meteen midden in de actie. Nou ja actie is veel gezegd want Hubert is een ietwat wereldvreemd in zichzelf gekeerd persoon. Hij brengt een groot deel van zijn vrije tijd door in de geordende wereld van het museum van schone kunsten in Brussel. Daar staart hij dan uren lang naar de schilderijen en al hun details. Hij neemt zelfs foto’s om die thuis te gebruiken om ze na te schilderen. Dit wordt prachtig in beeld gebracht door Gijsemans, die om de regelmaat in Huberts leven te benadrukken steeds met hetzelfde rooster werkt per pagina. Als er dan toch eens iets de dagelijkse sleur doorbreekt gaat Hubert daar nogal onhandig mee om. Zo gaat er eens een lifter mee in zijn autootje, of nodigt een buurvrouw hem een paar keer uit om bij haar ene glas te komen drinken. Alleen de overbuurvrouw die hij kan zien door het raampje van zijn appartement lijkt toch een gevoelige snaar te raken bij Hubert, al kan zij dit maar matig appreciëren.
De strip is ook grotendeels tekstloos zodat je een hoog leesritme krijgt wat bevreemdend werkt doordat er eigenlijk niet veel gebeurd! Soms doet het me wat denken aan Taniguchi, hij heeft ook enkele verhalen waar er niet zoveel in gebeurd maar die wel aangenaam zijn om te lezen en bij weg te mijmeren. Alleen staat bij Taniguchi eerder de natuur centraal terwijl Gijsemans hier de schilderkunst naar voor brengt als ideaal rustpunt in deze drukke wereld.
Toch is het beter om Gijsemans nog niet met Taniguchi te vergelijken omdat die wel echte verhalen die een grote indruk nalaten op zijn palmares heeft staan.
Gijsemans heeft zeker het talent om door te breken en ook dit debuut heeft zijn merites, niet voor niets staan er al vertalingen op stapel. Maar het zou leuk zijn als zijn volgende verhaal meer body zou hebben!