De hand van Pangboche 1 Deel 1

De kogel is door de kerk. Achter de coulissen van de stripwereld was er al lang sprake van een samenwerking tussen Uitgeverij Paquet en de Nederlandse groep van Strip 2000 waar een Vlaams icoon toch wat in de pap te brokken heeft. Gorilla Avonturenstrips is het nieuwe label geworden, een naam die voor zich spreekt, en in hardcover komen ze op de markt, dit voor slechts 14,95 euro. De eersten die het daglicht mochten zien zijn Mauro Caldi, Nora Stalle en, en, hier is ondergetekende enorm blij mee, een nieuwe strip van André Taymans, namelijk "De hand van Pangboche".

Nepal, midden vorige eeuw. Een zoektocht naar de Yeti is een ontgoocheling. Veel sneeuw, weinig Yeti. Eén van de avonturiers komt echter te weten dat enkele relieken, een schedel en een hand, die zich in het klooster van Pangboche bevinden, wel eens van de Yeti zouden kunnen zijn. Hij neemt tegen de wil van de monniken een vinger mee en je voelt het al aankomen: het verhaal kan beginnen.
Kathmandu vandaag. Roxanne Ledux wordt in vertrouwen genomen door een man, net voor zijn dodelijke ongeluk. Hij bezorgt haar de vinger van de Yeti. Natuurlijk wil ze, haar job indachtig, hier meer over weten en ze trekt naar het nationaal park van Langtang, the place to be voor de trekkers. Ze wil het mysterie rond de vinger oplossen.

In dit tweeluik, waarvan dit dus het eerste deel is, krijgen we een avontuur voorgeschoteld zoals we alleen van André Taymans mogen verwachten. Zijn tekeningen zijn enorm herkenbaar en zijn personages kan je zowat terug vinden in elk van zijn andere albums. Dat is dan ook weer Taymans. Veel ontwikkeling in zijn personages kan je niet vinden. Maar in tegenstelling tot zijn vorige werken heeft hij zich ditmaal extra gefocust op de achtergronden. Het Nepalese gebergte, de kloosters, de kampementen... Alles is zorgvuldiger op papier gezet. De laatste keer waar hij dit ook zo zorgvuldig deed was bij Caroline Baldwin, maar toch zitten we hier nog een gradatie hoger.

"De hand van Pangboche" is een herkenbare avonturenreeks. Niet dat er dertien in een dozijn van te vinden zijn, maar je voelt al snel waar Taymans naartoe wilt gaan. Is dit negatief? Neen, integendeel. En de cliffhanger op het einde is er ook eentje om "je" tegen te zeggen.

Aan al de heren van Strip2000 een dikke merci en een stevige handdruk. Voor alle Dames ook een van harte "dankuwel" en die verdienen natuurlijk een smakkerd. ;-)