Before Watchmen: Nite Owl (Lion) 1 Before Watchmen: Nite Owl

De Nite Owl in Watchmen is eigenlijk de tweede versie van deze held. De eerste was eveneens een held, maar hij werd al een dagje ouder. En toch.. zonder de eerste had de tweede wellicht nooit bestaan. In zijn jeugd zat nummer twee echt wel gevangen in een gewelddadig thuisomgeving. Opkijken naar Nite Owl was zijn manier om, althans in zijn geest, te kunnen ontsnappen aan zijn dagelijkse omstandigheden. Uiteindelijk resulteert dit in een natuurlijke overgang van nummer één naar nummer twee.

Maar al bij zijn eerste interventies, komt de nieuwe Nite Owl in contact met Rorschach. Ze beginnen, bijna tegen wil en dank, samen te werken om de problemen in de stad aan te kunnen pakken. En ze lossen niet alleen de 'veilige' criminaliteit op, maar ze durven dieper te graven. Ondanks het feit dat het hen niet in dank zal afgenomen worden, willen ze ook een reeks moorden op prostituees stoppen. Nochtans blijven zulke acties aan u hangen, dankzij de media. Je vervuilt je imago er dus bij waardoor je niet meer als 'kindvriendelijke' held wordt beschouwd, en ondanks deze wetenschap zetten ze toch door. Beiden hebben hun redenen hiervoor. En dat is net zo interessant. Dit deel onthult ook een deel van de ziel van Rorschach, naast die van Nite Owl. De ene is een beetje de naïeve padvinder terwijl de andere de gewelddadige pessimist is. En toch lijken hun verhalen meer op elkaar dan je denkt en dat is best intrigerend om te lezen.

De tekeningen zijn passend donker, ondanks hun inkleuring. Ja, ondanks. Regelmatig gebruik van rood, oranje en andere warme tinten zou kunnen leiden tot een optimistische sfeer, maar ze worden zorgvuldig gecounterd door de schaduwen, nachtscènes en regen. Dit sluit prachtig aan met de evolutie die Nite Owl doormaakt. Mooi geheel.

In het kort: hoe graven in de geschiedenis, een personage naar een hoger niveau kan tillen.