De vliegenierster 1 Nora

Nora Stalle is reeds de derde uitgave onder het gloednieuwe label?Gorilla avonturenstrips? van Strip2000 en uitgeverij Paquet die op onze site besproken wordt. De mannen/vrouwen achter deze franchise menen het?
Na een verhaal over een expeditie in Nepal en een racestrip, is het nu de beurt aan een nieuwe luchtvaartreeks van François Walthéry en Bruno Di Sano op scenario van Eric Borgers.
We bevinden ons in 1935, de aanloopperiode naar WO II. Nora Stalle, een bekende pilote, krijgt de opdracht van haar baas om een luchtraid te maken naar het Verre Oosten, dit om de bekendheid van het luchtvaartbedrijf waarvoor ze werkt, te vergroten en hun invloed in de luchtvaartpost uit te breiden. Haar compagnon is Theo Norville, een anarchist die graag een glaasje drinkt, maar wel keigoed is in z?n vak. Al snel blijkt echter dat niet iedereen dit project genegen is.Ook de Duitsers hebben er precies problemen mee. Het belooft dus geen gemakkelijk avontuur te worden...

Na alle albums over WOI en WOII die ons het laatste jaar al om de oren hebben gevlogen, krijgen we hier een verhaal dat handelt over de woelige overgangsperiode van die eerste gruwelijke wereldgebeurtenis naar de volgende. Tegen een achtergrond van historische feiten en gebeurtenissen dist de scenarist een fictief verhaal op dat doorspekt is van de nodige attractieve elementen. De auteurs hebben ook een gezond evenwicht gevonden tussen het aandeel tekst en tekeningen,waardoor het geheel vlot leest. Het maakt van?Nora? een degelijk uitgewerkt verhaal dat zeker het lezen waard is, zonder echter boven de middelmaat uit te steken. De bedenking die ik me dan maak, is of de keuze voor een uitgave in hardcover de juiste is. Ondanks een erg democratische?15 (?14,95 om precies te zijn), vind ik dit toch behoorlijk wat geld voor een dergelijk album. Hopelijk voor de uitgevers haakt het publiek hierdoor niet af.

Tekeningen en verhaal doen denken aan avonturenstrips in de lijn van Natasja en Rubine. Niet moeilijk natuurlijk als je even hebt stilgestaan bij de boven vermelde namen. Beide heren hebben de grote lijnen van hun kenmerkende stijl behouden, zij het deze keer iets realistischer.
Voor de liefhebbers van vliegtuigen geef ik graag nog de link mee naar wat interessante informatie en een filmpje over de Caudron Simoun: http://en.wikipedia.org/wiki/Caudron_Simoun en https://www.youtube.com/watch?v=QwyE4Gz379Y

Besluit: Nora Stalle is een degelijk eerste deel van een verhaal dat wel wat in z?n mars heeft. Hopelijk verantwoorden de volgende delen z?n relatief hoge aanschafprijs (gezien de hardcover-uitgave).