Elfen 4 De uitverkorene der halfelfen

De vorige albums konden al rekenen op onze uiterst lovende kritieken. Wie dat wenst kan de recensies nog even nalezen: DEEL 1, DEEL 2 en DEEL 3. De sterke start van een reeks schept onvermijdelijk hoge verwachtingen bij het verschijnen van een volgend deel. Of deze worden ingelost, leest u zo dadelijk…

Waar 2 totaal verschillende volkeren naast elkaar leven, zijn er onvermijdelijk onenigheden en erger, oorlogen. Dat konden we reeds constateren in de vorige verhalen. Maar onvermijdelijk (indien fysiologisch mogelijk) zullen er ook nakomelingen geboren worden uit een samengaan van leden van beide groepen. Nakomelingen van de vereniging van mens en elf worden halfelfen genoemd. Zij zijn de paria’s van de maatschappij en dus nergens welkom, noch bij de mensen noch bij de elfen. Sommigen overleven in alle anonimiteit tussen de mensen, anderen leven ver weg in stammen. Veelal worden ze gedood of gevangen genomen en als slaven in de mijnen tewerkgesteld. Een oude profetie belooft echter een kentering. Een halfelf zal zijn volk naar de vrijheid leiden en hen een territorium bezorgen.
Zal de voorspelling uitkomen? En welke gevolgen zal deze hoop op beterschap met zich meebrengen? Zal bloed de aarde kleuren of zijn er andere oplossingen?
Dit is weer een volledig nieuw verhaal binnen de elfenwereld waar een pak auteurs aan meewerken. Dit deel werd geschreven door Corbeyran en vormgegeven door Bordier. Deze laatste is in ons taalgebied onbekend, maar heeft al wat ervaring met het tekenen van elfen en aanverwanten, getuige z’n reeks Souvenirs d'un elficologue. Er zijn, behalve de setting en de gemeenschappelijke wereld, geen raakpunten met de andere vertellingen om de eenvoudige reden dat dit boek een vierde volk uit dit universum in het middelpunt zet.
In tegenstelling tot bij de andere albums had ik hier het gevoel dat het verhaal soms té snel gaat en dat de auteur iets meer tijd en ruimte mocht spenderen aan de uitwerking. Dit ging echter ten koste moeten gaan van het principe van 1 afgerond verhaal per album of er had bepaalde achtergrondkennis plaats moeten maken. Een eenvoudige oplossing zal er wel niet geweest zijn. Voor de rest is dit een degelijk, doch niet bijster origineel verhaal.

De tekeningen van de hand van Bordier zijn zonder meer af en bevatten alles wat nodig is om je in de gecreëerde wereld te wanen. Veel werk van zijn hand hebben we nog niet kunnen bewonderen, maar ik heb zo’n vermoeden dat er in de toekomst nog wel grafische pareltjes van zijn hand de schappen zullen kleuren.
Besluit: volgens mij kan dit verhaal niet tippen aan de vorige, maar dit wil niet zeggen dat ik er niet van genoten heb. Het is wel degelijk een album dat een plaats verdient in de boekenkast.