100 Bullets (Lion) 18 Boek 18

Deze bundel vertelt het einde van ’Neergaan is vooruitgang’ dat startte in boek 17. Hierin komen we aan de hand van flashbacks meer te weten over de onderlinge verhouding tussen Graves en de Minutemen. De rest van het album is gewijd aan de start van het vijfdelige ‘Een wake’. Hierin zien we de vermoordde Axel Nagel begraven worden. Dit gaat opnieuw gepaard met spanningen tussen de huizen van de Trust. Een van de grote vragen die daarbij speelt is wie zijn opvolger wordt: oudste dochter Anna of de net iets later geboren zoon Lars.
Naar goede gewoonte schotelt Azzarello ons opnieuw verschillende door elkaar lopende verhaallijnen voor. Naast alle intriges binnen de heersers van de Trust, zien we ook hoe het ‘gewone’ volk binnen maffia-groepen onderhevig is aan de wetten van de sterkste. Verraad, diefstal, beschermingsgeld,... er passeert weer heel wat waarmee gevoelige en/of zwakke zielen beter niet te maken krijgen. Maar helaas is dat soms geen optie. Dat een familieband geen beletsel is om tegenover elkaar te komen staan, wordt langzaam maar pijnlijk duidelijk. De ene broer heeft geen schrik om risico’s te nemen en door de maffia beschermde personen te bedriegen. De andere broer wordt juist geacht zulke zaken tegen te gaan. U voelt het komen: dit kan niet goed aflopen. Het is deze verhaallijn die mij op dit moment het meest kan boeien en me doet uitkijken naar het vervolg. Zoals ook in ‘Neergaan is vooruitgang’ bleek, staat de uitslag van een gevecht niet bij voorbaat vast, hoewel dat voor omstanders soms anders lijkt. Ook de wending die deze onvermijdelijke rechtstreekse confrontatie zal nemen is niet te voorspellen. Als lezer denk je wel dat je weet hoe het uiteindelijk zal aflopen, maar de auteur heeft ons al op het verkeerde been gezet, waardoor de twijfel blijft. Heerlijk, toch?! De cliffhanger of hint naar het vervolg mag er trouwens ook weer zijn.

Besluit: wie in is voor sex (in iets mindere mate), drugs en… euh … geweld (rock ‘n roll is wel héél ver te zoeken) zit met deze reeks nog steeds gebeiteld.