Ravian en Laureline (Sherpa) 3 Land zonder sterren

Ravian is zowat de grondlegger van de sciencefiction in strips. De reeks is dan ook uitgegroeid tot een groot voorbeeld voor andere reeksen, films en zo verder. Sherpa geeft deze reeks opnieuw uit in een mooi hardcover jasje. De verhalen zijn opnieuw vertaald en herletterd, daarnaast bevat ieder album ook een dossier. Dit keer handelt het dossier uitgebreid over Christin, de scenarist van de reeks.
De oorspronkelijke situering van de serie is de 28ste eeuw. De mensheid heeft de middelen ontdekt om herhaaldelijk door tijd en ruimte te reizen. De hoofdstad van Aarde, "Galaxity" is het middelpunt van het Aardse Galactische wereldrijk. De "tijd-ruimte dienst" beschermt de planeten van het Aardse Imperium en bewaakt ze tegen tijd paradoxen, veroorzaakt door schelmachtige tijdreizigers. De twee hoofdfiguren zijn dan ook alle twee tijd-ruimteagenten. Ravian is de onverschrokken moedige gezagsgetrouwe dommige kracht, terwijl Laureline het moet hebben van haar intelligentie, al aarzelt ze niet om ook haar sensualiteit in de strijd te werpen als dit haar goed uitkomt.
Dit is echter geen louter high tech sciencefiction gebeuren. Scenarist Christin stopt naast de nodige humor ook heel wat maatschappijkritiek in zijn verhalen. Zo ook in dit deel.
Ravian en Laureline hebben aardbewoners begeleid die een nieuwe kolonie hebben gesticht in een klein zonnestelsel, Ukbar. De feestvreugde is echter van korte duur als een onbekende planeet uit koers is geslagen en op ramkoers staat met Ukbar.

Onze twee ruimteagenten trekken op onderzoek uit en ontdekken al vlug dat de planeet hol is. Doordat de planeet geen atmosfeer heeft zit alle leven binnenin de planeet. De bevolking heeft er geen idee van dat ze onderdeel uitmaken van een veel groter universum. Ze zijn totaal gefocust op de oorlog die wordt gevoerd tussen de twee machtige, maar totaal tegengestelde steden. In Malka zwaaien de vrouwen de plak, en moeten de mannen als slachtvee naar de oorlog trekken, terwijl dit in Valsennar net het tegenovergestelde is, daar worden de vrouwen door de mannen geleid en als soldaat gebruikt. Ravian die in Malka is aanbeland, probeert op te vallen door een belangrijke rol te spelen in een veldslag terwijl LAureline haar charmes gebruikt om de keizer van Valsennar in te palmen.
Kortom naast een spannend verhaal krijgen we ook een beeld van de strijd tussen de feministen en de macho’s voorgeschoteld. Ook na meer dan veertig jaar staat dit verhaal nog altijd overeind en heeft het nog niets van zijn kracht ingeboet.