Hans (Rosinski/Kas) INT 1 Integraal 1

Het zal niemand ontgaan zijn: integrales van stripreeksen uit het verleden maken de nostalgici onder ons blij en laten toe dat jongeren oud werk kunnen ontdekken. Naast de integrales die slechts 1 volume beslaan, Moeder oorlog, of Gibrats Elke raaf pikt en Uitstel, zijn er ook reeksen die uit veel meer albums bestaan en waar de integrale noodgedwongen meerdere bolumes zal beslaan: Roodbaard, Beverpatroelje, Tanguy en Laverdure, Baard en Kale. Onder dit rijtje valt ook Hans.

Deze integrale omvat de eerste 4 albums van de reeks. Als extraatjes werd een kortverhaal toegevoegd dat nooit in de albums is opgenomen, en een extra plaat in het 2e album De gevangene van de eeuwigheid, die niet in het oorspronkelijke album is verschenen. Het obligate dossier dat deze integrale inleidt vertelt over de ontmoeting tussen beide auteurs en de genese van de reeks op een boeiende en informatieve manier.

De eerste verhalen ontstonden net na het begin van Thorgal. Net zoals de meer bekende reeks van Rosinski is het eerste album opgebouwd uit deelverhalen van 6 tot 8 pagina's. Het begin van een nieuw deeltje kan je makkelijk traceren omdat er in een paar woorden de vorige episodes wordt samengevat. Dit zou wat vervelend zijn moest niet in het dossier uit de doeken gedaan zijn dat het oorspronkelijk geen verhaal van 46 platen was.
Album 4, De gladiatoren, komt uit 1988. De periode dat Rosinski zijn Magnus Opus De Chninkel ook tekende. Alleen al om de evolutie tijdens die pakweg 10 jaar te zien in 1 integraal album zou het volgens mij al de moeite waard zijn voor Rosinski-fans dit in huis te halen.

Over het verhaal kunnen we kort zijn: science fiction in een postatomaire setting met, zeker in de eerste beide albums, wat veel onverwachte plotwendingen. Hans is de held in de oude betekenis van het woord: een "goede" met enkel nobele karaktertrekken, die het moet opnemen tegen de slechte die tracht het hele verhaal te manipuleren. Doorzichtig, gedateerd. De tekeningen van Rosinski maken echter veel goed.

De uitgave van deze integrale is door Le Lombard zeer verzorgd gebeurd. Uiteraard een harde kaft. De cover is dezelfde als die van het 1e album uit de reeks, Het laatste eiland. Het oogt echter veel warmer en intenser, ook door het gekozen lettertype waarin "Hans" bovenaan de cover prijkt. In vergelijking met de oorspronkelijke albums lijken ook de kleuren binnenin wat opgefrist, maar het zou kunnen dat dat ligt aan het vergelijkingsmateriaal, want die albums zijn ondertussen ook al de dertig gepasseerd.

Kortom: voor de verhalen moet je dit anno 2015 niet kopen, wel om de evolutie van de tekenstijl van Rosinski te kunnen zien in 1 album, en dan is deze bijzonder geslaagde uitgave een must have voor alle fans van de Poolse grootmeester.

Auteurs zijn Rosinski, in latere albums vervangen door Kas, en Duchateau. Deze heren voor te stellen hoeft ongetwijfeld niet. Laat ik volstaan om het werk te situeren in hun carriere.