Arman & Ilva (Sherpa) 1 Regina

Arman & Ilva is een strip die in de jaren zestig en zeventig is gestart met een strookje per dag in de krant. Al gauw werd de reeks zo populair dat vele lezers halsreikend uitkeken naar de volgende dag, alwaar ze de krant uit de bus sleurden om die open te slaan op de strippagina en met enorme grote ogen naar de avonturen van hun twee helden keken. Enfin, in mijn geval was dat natuurlijk meer de contouren van Ilva die het hem deden dat het verhaal op zich. Sciencefiction is nu niet direct mijn ding. Toch waren er in die periode enkele verhalen, afspelend in de toekomst, die me konden bekoren. Ravian en Axel Moonshine zijn enkele uitzonderingen maar ook Arman& Ilva.

Op de laatste stripbeurs te Gent, the place to be voor de Stripinfo.be-clan die al dit moois hier mogelijk maken, kwam dit verhaal zelfs op tafel. Weliswaar na het verschuiven van verschillende lege glazen alcoholische dranken maar we wijken af. Meningen alom, pro's en contra's, voorstanders en tegenstanders. Je kan je dus voorstellen hoe we met onze recensies inzitten. De ene omschreef het verhaal als vrouwonvriendelijk, de andere haalt aan dat deze strip net zo goed gisteren kon getekend zijn ipv 50 jaar geleden. En zo ging het dus nog wat door.

Die laatste mening, van uw trouwe dienaar, klopt dan ook. Het ligt hem aan de tekenstijl van Thé Tjong-Khing. Je kan duidelijk zien dat de man een verleden had in de filmindustrie. De wijze van zijn figuren op papier te zetten (Pagina 37) , de positie van waarop de tekeningen worden getekend (pagina 27), de close-ups (pagina 46), het spelen met de afmeting van de plaatjes per strook (pagina 38), ... tot de cinema kus (pagina 43), iets wat de jongeren onder ons niet meer kennen. Het langzaam naderen van de hoofden tot de ultieme maar vrome zoen op de mond, de ogen sluitend en genietend van elkaars zachte lippen. Ooooooh nostalgie.

Deze zéér mooie uitgave van Sherpa is het 16de deel in de Khing-collectie die voor een heropleving hebben gezorgd van dit wondermooie ruimtekoppel. Een eerbetoon aan scenarist Lo Hartog van Banda en zeker, zo niet meer, voor Thé Tjong-Khing. Fred Marshall schrijft een voorwoord vol lof maar vooral reflecterend op zijn eigen jeugd en de relatie tussen hem en, ja ook hij, Ilva. En of dit alles nog niet genoeg is krijg je vanaf pagina 53 een making-of en een kortverhaal dat eerder werd gepubliceerd in een reclamevakblad in opdracht van de Toonder Studio's.

Weten we van ophouden? Neen. Bij het kopen van twee delen van de Khing-collectie krijg je er nog een "Dossier Regina" bovenop. Zolang de voorraad strekt, natuurlijk.