Rondje voor de hele zaak 1 Rondje voor de hele zaak

De 80-jarige Peter Van Straaten heeft z’n sporen in het striplandschap verdiend, voornamelijk met politieke prenten en grappen over het leven. Hij viel vaak in de prijzen en kan pronken met bv. de Stripschapprijs, de Inktspotprijs (4x) en de Gouden Ganzenveer. Meer over dit monument kan u lezen op http://nl.wikipedia.org/wiki/Peter_van_Straaten.

Deze ‘Rondje voor de hele zaak’ hoort thuis in de serie themabundelingen van Van Straatens werk. Na Roken Neuken Drinken, Zo zijn we niet getrouwd en Niet doen opa, is dit een passende titel om de auteur z’n 80 jaren te vieren. Zoals de titel laat verstaan, spelen de meeste van de in dit album gebundelde cartoons zich af op café. Naast de nodige dronken taferelen, al dan niet met bijhorende echtelijke standjes, zijn er ook tal van situaties waarbij mannen al dan niet met succes vrouwen trachten te verleiden en omgekeerd.
160 grappen, grollen of levenswijsheden krijgen we in dit boek voorgeschoteld. Zelden heb ik moeten gieren van het lachen, maar dat is - denk ik - ook niet de bedoeling. In tegenstelling tot veel van z’n ambtgenoten, laat Van Straaten ons meer nadenken over bepaalde situaties en tracht hij een herkenbaar, al dan niet uitvergroot, tafereel voor te schotelen. Het is net dit gegeven dat dit album anders maakt en doet smaken dan veel cartoonalbums. Jammer genoeg begreep ik wel niet alle aanwezige tekeningen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de man zijn werk veelal voor de Zuiderburen bestemd is en ook afhankelijk is van actualiteitsitems. Gelukkig vormt dit geen belemmering voor de meeste van de grote hoeveelheid pagina’s.

Het tekenwerk van de auteur kan ik erg goed smaken. Zijn vlotte pentekeningen lijken misschien eenvoudig, maar wie goed kijkt ziet dat dit allerminst het geval is. Door overdachte arceringen zorgt hij dat het geheel er goed gevuld en levendig uitziet.

Besluit: een stukje vertier dat bv. als verjaardagscadeau niet zou misstaan.