Zeppelin's War 1 De nachtraiders

Waar te beginnen? Er gebeurt zo veel in deze strip dat het moeilijk is te kiezen. Het gekozen tijdstip spreekt alvast boekdelen: de Eerste Wereldoorlog. De frontlijn zit vast en de Duitsers proberen die open te breken door een enorm groot eskader zeppelins richting Parijs te sturen. Een zwaar bombardement kan, volgens hen, de patstelling uiteen doen spatten. We volgen voornamelijk de zeppelin met de leider van de strijdmacht en belangrijk, de kapitein ervan is een zekere Hitler... ja, dit klinkt enigszins bekend want Hitler heeft inderdaad meegevochten tijdens WO I, maar niet in zeppelins. Desalniettemin vind ik het overzetten van echte feiten en omstandigheden naar deze nieuwe realiteit boeiend.

We volgen daarnaast ook twee van de beste piloten, eentje van de Duitsers en eentje van de Fransen, in een onderlinge strijd om uit te maken wie de beste is. Dit zijn natuurlijk geen piloten van zeppelins waar ik het over heb, maar die van jachtvliegtuigen. De strijd is episch te noemen en levert heel wat mooie actie-plaatjes op.

Op hetzelfde moment roert Raspoetin in de Russische potten. Ogenschijnlijk helpt hij de tsaar, maar eigenlijk duwt hij de keizerlijke familie verder de afgrond in. Zijn opdracht luidt om een geneesmiddel te vinden voor de ziekte van de zoon van de tsaar. Hij moet hiervoor naar Spitsbergen en blijkt daar inderdaad wel wat te vinden, maar zijn hatelijk karakter zorgt er daar al voor dat het begint mis te gaan.

Op het eerste zicht lijken die verhaallijnen weinig met elkaar te maken te hebben, maar het ziet er zeer sterk naar uit dat er een ontmoeting zal plaatsvinden tussen Hitler en Raspoetin, maar wat dat gaat geven is nog even afwachten. Er worden al met al veel verschillende ballen in de lucht gehouden en de vraag is of men er niet eentje gaat laten vallen in de volgende delen. Maar het is alvast een interessante opzet en ik ben dan ook benieuwd wat het volgende deel zal brengen.

In het kort: afwachten wat het vervolg brengt.