De wezentrein 4 Joey

Dit zou een tragisch verhaal moeten zijn, zo eentje waar de tranen uit je ogen stromen, maar dat is het niet. Nochtans zijn dit verhalen waar er heel wat miserie en pijn in voor komt. In het vorige deel hoorde we de zijde van Lisa en dit deel besteedt meer aandacht aan Joey. Ze vormen echter samen een geheel want hun verhalen lopen samen. Ze worden op dezelfde plaats uit de wezentrein gelost en nemen, ten gevolge van wat hun toekomst zal zijn, samen de benen. De wezen waren immers klaar voor uitbuiting en deze twee zagen dat zo niet zitten. Ze trekken dan ook samen de weide wereld in, maar die blijkt kleiner te zijn dan verwacht.

En toch lukt het Joey niet om zijn broer en zus terug te vinden. Doorheen de flashbacks naar de verschillende momenten van hun vlucht en zoektocht zie je de hoop langzaam verdwijnen. Nu zoveel jaar later is hij een echte brombeer geworden, maar Lisa neemt hem toch op sleeptouw naar een reünie van de treinwezen. Maar echt gelukkig is Joey daar niet bij. Hij wil vooral het verleden laten rusten en er niet meer aan denken. Zal de brompot alsnog een gelukkige afloop kennen en zal de familie herenigd worden? Afspraak in het volgende deel.

Dit klinkt dus inderdaad wel allemaal zeer tragisch, maar het scenario is uiterst fijn afgewerkt zodat het prima verteerbaar is. Geen zwarte of zware beslommeringen maar anekdotes en verhalen die af en toe wel degelijk pijnlijk zijn maar ook dikwijls plezant en aangenaam. Ook de cartoonachtige tekenstijl bevordert die sfeer. Het zit goed ineen!

In het kort: interessant verhaal, goed verteld en zeer aangenaam weergegeven.. wat wil je meer?