Het oog van de Dobermanns 2 De schaduw van de honden

Het oog van de Dobbermans, een trilogie, is nu pas goed vertrokken in zijn elan waar we in deel één de voorzet van kregen. Patrick Cothias haalt het onderste uit de kan om de lezer te bekoren. Regelmatig brengt hij je wel in verwarring door plotse verhaalwendingen en hier en daar net iets te veel tekst om vlot te lezen, maar de spanning die in het verhaal pagina na pagina wordt opgebouwd zorgt er toch voor dat je blijft lezen, gewoon omdat je weten wil waar het verhaal je naartoe brengt en wat nu dat Astrolabium voor toestel is en waar het voor dient.

We vinden archeoloog Arno Ixks terug waar we hem in deel één achter hebben gelaten, hoog in de lucht in gezelschap van de duistere en niet ongevaarlijk dame Palden. Ze zijn op weg naar de Himalaya om het geheim van de Astrolabium te ontrafelen en, als het enigszins mogelijk is, te ontvreemden. Dit is niet zonder gevaren. Zowel in de lucht als op het land moeten ze vijanden vrezen die het ook hebben gemunt op dit mysterieuze apparaat.

Dit tweede deel brengt zoveel nieuw materiaal aan het licht, zoveel duistere vragen komen er in voor dat je je afvraagt hoe ze dit allemaal gaan kunnen beantwoorden in het derde en laatste deel. Maar Cothias kennende, weliswaar samen met Patrice Ordas, zal dit wel geen probleem vormen. De tekeningen van Beb Zanat lenen zicht perfect tot dit verhaal. Gevoel voor detail maar toch afwijkend van het vaste stramien. Ruwer werk, niet het afgestreken werk zoals we dat kennen bij Lefranc of Alex.

Lekkere reeks waar je je tanden in kan zetten zonder ze stuk te bijten. Even doorbijten (om dan toch in die termen te blijven) bij de stukken tekst die het verhaal wat vertragen. Maar die extra info is zeker belangrijk om het geheel goed te kunnen volgen.