Kid Paddle S5 Monsters

Dit exemplaar van Kid Paddle is een album buiten de reeks. Het verscheen reeds eerder (2011) in hardcoverformaat en is dan nu eindelijk beschikbaar met een softcover.
In dit album geen stripverhalen zoals we dat gewoon zijn in de reeks. Eigenlijk is dit een mini-encyclopedie geworden waarin 19 van de bekendste filmmonsters de revue passeren. Van Jabba de Hutt over zombies en Chucky, tot het monster van Loch Ness: ze passeren allemaal de revue op de onnavolgbare Kid Paddle-manier. De leuke tekeningen zijn voorzien van een summiere situering van deze afzichtelijke creaturen binnen de film(s) waarin ze bekend werden. Er is ook telkens een leuk weetje aanwezig. Dit alles wordt gebracht op een luchtige en humoristische manier.
Mijn kroost zag dit nieuwe exemplaar van Kid Paddle wel zitten, maar waren toch enigszins ontgoocheld dat er geen gewone (voor zover je van gewoon kan spreken bij deze reeks natuurlijk) verhaaltjes in voorkwamen. Dat veel van de monsters en figuren hun opwachting maakten in oudere films, speelt zeker een rol. De herkenbaarheid is voor hen ver te zoeken. De vader heeft er deze keer meer van genoten, waarschijnlijk omdat ondergetekende SF-fan is en heel wat creaturen maar al te bekend zijn.
Besluit: een leuk extraatje voor de verzamelaar en voor wie de monsters uit z’n jeugd eens in de Kid Paddle-stijl wil zien, maar wat mij betreft geen must-have voor de jeugdige fans.