Als maandagochtend een gestalte had 1 Als maandagochtend een gestalte had

Olga 1 Olga geeft het startschot

Min of meer bij toeval kreeg ik 2 cartoonalbums in handen met het verzoek ze te lezen en te laten weten wat ik er van vind. Het enige wat erbij verteld werd was, dat de auteurs nooit eerder iets hadden gepubliceerd. Nu ben ik in de eerste plaats een striplezer, cartoons krijg ik meestal gedoseerd voorgeschoteld: een keer per dag in de krant, een keer per week in de tv-gids en zo af en toe op een vreemde plee met scheurkalender. Daar komt nog bij dat ik van mooi tekenwerk hou, terwijl veel cartoons bewust of uit onvermogen stumperig zijn getekend. Ik zag er echt een beetje tegen op, maar beloofd is beloofd en de volgende dag heb ik ze achter elkaar uitgelezen (voor zover je bij cartoons van lezen kunt spreken). Ik moet zeggen, het heeft me geen enkele moeite gekost.
In beide gevallen een kleine honderd grappen (een per pagina) en ik vind het een hele kluif om dan leuk te blijven. Zwarte humor (cruel jokes) wordt zeker niet vermeden en beide albums zijn zeer eigentijds. Opvallend is dat elke vorm van politiek uit de weg wordt gegaan. Natuurlijk, er waren ook een paar flauwe moppen bij, maar dat is niet te vermijden. Geen enkele krant hoeft zich te goed te voelen voor Archibald of Farina.

Archibald maakt tekeningen waar ik soms wel eens uitleg bij zou willen vragen, maar ze passen goed bij zijn soort humor. Over het algemeen zijn zijn cartoons wat wreder en buitenissiger dan bij Farida. De laatste is wat aardser zowel in het komische als met haar tekeningen. Haar humor is taalkundig weer wat sterker.
Ik wens deze beginnelingen veel succes toe.