Tibet - de genezing van Mhusha 1 Tibet - de genezing van Mhusha

Mhulan (Mhusha) is een slagersdochter wat betekent dat ze tot de lagere kaste behoort in een land als Tibet. Een kwade demon heeft bezit van haar genomen met als resultaat dat haar lichaam vol staat met rode vlekken. Deze vloek kan verbroken worden maar dan moet ze wel het mythische en mystieke klooster te Dbu Li vinden, de plaats waar de helende Lama woont.
De lokale edelman en het klooster in het dorp waar Mhusha woont geven haar toestemming om op zoek te gaan naar deze Lama. Ze krijgt een vrijgeleide, iets wat je in dit vrouwonvriendelijk land nodig hebt als je met al je ledematen terug thuis wilt komen, en vertrekt samen met haar buurvrouw (die verdacht veel op Tomoyo lijkt :-) naar Dbu Li. Om de vlekken te laten verdwijnen en dus te kunnen genieten van de helende krachten, moet ze het klooster daar ter plaatse schilderen.
Naast haar buurvrouw krijgt Mhusha nog de hulp van bergdemonen, heilige tekens op een esoterische kaart, verlichte meesters, magische mantra's, gezegende gerstekorrels, dromen en wolken.
Maar alles verloopt toch niet helemaal zoals Mhusha het zich had voorgesteld.

Met Tibet heeft Mark Hendriks een verhaal op papier gezet dat tweeërlei is. Je krijgt dus langs de ene kant het verhaal van Mhusha maar dit alles speelt zich af tegen een achtergrond van een door godsdiensten verdeeld land. Een land dat in slechts enkele jaren door de nieuwe Dalai Lama met zijn verlichte wijsheid naar de rand van de afgrond werd gebracht.
Behalve een mooie maar zeer realistische en soms schokkend mythisch verhaal krijg je een uitzonderlijke voeling met de bewoners, hun geloof en bijgeloof. Na een kleine vierhonderd pagina's sluit je een boek waar je willens nillens veel van hebt opgestoken. Mark Hendriks is niet aan zijn proefstuk toe als het over het Aziatische werelddeel gaat. Als voorbeeld heb je de reeks Tomoyo maar daarnaast heb je verschillende one-shots. Dat hij voor Tibet een extra tandje heeft bijgestoken mag blijken aan het aantal geraadpleegde naslagwerken op de laatste pagina. Meer dan 70 titels staan hierop vermeld.

Tibet is een leuk en esoterisch verhaal dat aanspreekt en aanslaat. De ellenlange pagina's met gebeden, en zo zijn er wel wat, zijn er misschien net iets over maar in zijn totaliteit zorgen deze ervoor dat het verhaal zijn trage, rustige, gezapige gangetje blijft gaan. De tekeningen, zwart-wit zoals gebruikelijk bij Mark Hendriks, zijn prachtig in hun eenvoud. Bergketens tekenen met enkele ruwe trekken en de lezer toch de enormiteit laten voelen, het overweldigende van zo een bergmassa.... Het is weinigen gegeven.