Betoverd Venetië 1 De vreemde dood van Lord Montbarry

Venetië, november 1877. Lord en Lady Montbarry zin op huwelijksreis. Lord Montbarry is getrouwd met Gravin Narona, die hij enkele weken voordien in Homburg ontmoette. Het stel wordt vergezeld door Baron Rivar, de broer van de jonge vrouw, voor een verblijf van enkele maanden in Venetië. Lord Montbarry wil hier de winter doorbrengen in een oud paleis dat is opgekocht door een Engelse maatschappij die er een hotel van wil maken.
Gravin Narona is geen onbeschreven blad. Niet iedereen heeft het volste vertrouwen in haar. Ze is een losbandige dame die uit is op geld, dat hebben haar vorige relaties al mogen ondervinden. Ze heeft de Lord kunnen overtuigen om een levensverzekering te nemen. Als hij komt te overlijden erft ze, bovenop zijn erfenis, zomaar eventjes 10.000 pond.
En dan wordt de Lord ziek. Toeval? Of is er meer aan de hand?

Het verhaal handelt over een 'schandaal in de Londense High Society' naar het boek van Wilkie Collins. Het scenario, een vrije adaptatie naar het origineel, is naar behoren volbracht door Roger Seiter (Fog, Special Branch) en Vincent Wagner (Wild River) verzorgt op zijn eigen wijze en stijl de tekeningen. Een stijl die gedetailleerd maar obscuur blijft. Hij goochelt met de vakjes alsof het een lieve lust is om dan plots een dubbel blad Venetië op je los te laten. Het geheel van deze tekeningen is zeker een aanvulsel voor het verhaal. De tekenstijl leunt nauw aan met de periode waarin het verhaal zich afspeelt.

Venetië 1 is de softcover versie van de eerder verschenen hardcover. In deze laatste versie is ondertussen zelf al het tweede deel verschenen. Veelbelovend begin en ik kan je verzekeren dat het tweede deel qua spanning aansluit aan het eerste deel.