Ton en Tinneke INT A1 Integraal

Ton en Tineke integraal.

Integraal? Ja, toch wat de tekeningen van Franquin betreft. De serie werd vanaf 1959 overgenomen door iemand die reeds in de stal van het weekblad Kuifje zat, namelijk Dino Attanasio.

Maar hoe beland iemand als Franquin bij Kuifje. Hij was zo goed als geboren en getogen in dat andere populaire weekblad Robbedoes. Tussen Franquin en Uitgeverij Dupuis, toen nog onder de zoon Charles Dupuis als the big Boss, komen langzaam maar zeker strubbelingen. Als Franquin ontdekt dat een herdruk van een door hem verwezenlijkt Robbedoes-album een extra oplage krijgt van 7000 stuks, wat voor Franquin toch al gauw een bedrag van 50.000 Bef betekende, voelde hij aan dat die warme, familiale vertrouwensrelatie met Dupuis niet zo oprecht was als hij dacht. Hij had een afspraak met Monsieur Charles dat hij 5% auteursrechten op zijn eerste album zou krijgen, 8% op zijn tweede en vanaf het derde 10%. De boekhouder, meneer Hacq, week daar van af en besloot op de eerste en alle volgende slechts 5% toe te kennen. Bizar? Neen want hij Hacq beschikt over volledige beslissingsbevoegdheid wat de rechten betreft. In zijn wiek geschoten trekt hij naar Charles Dupuis die hem belooft dat de oplage van zijn strips zal verhogen waardoor hij toch een compensatie krijgt van de gederfde winst. Franquin gaat hiermee tot ieders verbazing mee akkoord. Hij was dan ook hondstrouw aan zijn uitgeverij. En daar komt dan weer de boekhouder op de proppen. De afspraak staat niet op papier en hij ontkent deze verbintenis te hebben aangegaan. Einde van de compensatie.

Dit is dus de spreekwoordelijke druppel. Gedurende twee weken is er een heen-en-weer geschrijf tussen Fanquin en Dupuis. De teksten, te lezen in deze integrale, zijn niet van de sympathiekste. Charles Dupuis besluit zijn boekhouder te beschermen tot er geen weg meer terug is. Franquin heeft in ziel en geest virtueel de redactie van Robbedoes vaarwel gezegd. Franquin en Raymond Leblanc, algemeen directeur van uitgeverij Lombard, nemen contact met elkaar op en zo groeit er een band en komt er een overeenkomst. Franquin wordt met open armen ontvangen en krijgt een veelbelovend contract aangeboden wat achteraf ook wel met een korreltje zout dient genomen te worden, maar dat is weer een ander verhaal.

En zo, beste beeldbuiskinderen, is het dat Franquin op een zeker moment zwoegde en zweette bij zowel Robbedoes, waar hij tekenaar blijft van Robbedoes en Kwabbernoot en talloze covers en illustraties tekent, en Kuifje, waar hij start met Ton en Tineke. Aan een hels tempo moest hij werken om zijn tekenplaten op tijd klaar te krijgen. Franquin blijft echter de perfectionist tot in de kist. Daarom vraagt hij aan René Goscinny, schepper van Meneer Lawijt, en aan Greg, schepper van meneer Hanepoot, om voor het gags te schrijven.

En Robbedoes dan? Wel om een lang verhaal kort te maken: Franquin keert na eindeloze smeekbedes van Dupuis terug en creëert Guust Flater.

Deze integrale is een uitgave waar elke stripliefhebber al jaren van droomt. Niet enkel omdat we nu eindelijk eens de hele resem Ton en Ti(n)neke in één klepper te zien krijgen maar ook door de talloze achtergrondinformatie, de onuitgegeven brieven, foto’s, tekeningen en schetsen. Je krijgt zomaar eventjes 80 pagina’s informatie over het reilen en zeilen van de relatie tussen Franquin en de twee uitgeverijen, Een bijlage over de reden waarom Franquin voor bescheiden wagens zonder franjes kiest, geschreven door Isabelle Franquin(wat na het lectuur meer op een gissing trekt dan op een feit), een epistel over de scenarioschrijvers, de personages, de minutieuze tekeningen van het interieur en de kunstvoorwerpen en uiteindelijk de associatie tussen Ton en Tineke en Blondie van Chic Young.

Als dit alles, plus de retrokaft die Le Lombard voor deze uitgave heeft gerealiseerd, niet genoeg is om in zeven haasten naar de stripwinkel te rennen dan weet ik het ook niet meer.